Warning: preg_match(): Compilation failed: quantifier does not follow a repeatable item at offset 97 in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php on line 136 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 19 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 23 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 27 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 31 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 39 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 621 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 629 "1177, men så svara då! Sjukvården – hallå!" | Oskarshamns-Nytt
1177 Direkt
1177 Direkt. Genrebild: Region Kalmar län

”1177, men så svara då! Sjukvården – hallå!”

ANNONS

KRÖNIKA

1177 (Men så svara då!).

Sjukvården – Hallå!

– Var god dröj.

På fredagskvällen publicerade ON en insändare från två oroliga föräldrar i Oskarshamn.

Dottern tappade ett glas, som gick sönder, och hon skar upp ett djupt jack i ett finger.

Föräldrarna gjorde förstås vad de kunde för att stoppa blodflödet samtidigt som 1177 kontaktades – för rådgivning eller kanske för att bli hänvisad till akuten på Oskarshamns sjukhus, om föräldrarna inte lyckades stoppa blodflödet själva.

I insändaren berättar mamman och pappan att det dröjde minst 15 minuter innan det slutade blöda – och de kunde då tvätta, tejpa och plåstra om.

En av föräldrarna väntade i hela 45 minuter på att någon på 1177 skulle svara.

Förgäves…

I insändaren konstaterar de att de förmodligen hade fått hjälp direkt och kunnat åka hem efter en kvart om akuten i Oskarshamn alltjämt hade varit öppen för oanmälda direktbesök.

”Idiotiskt”

”Nu får vi bara hoppas att vi gjort ett bra jobb, så att vår dotter inte får problem med sitt finger efter den här händelsen. Tänk om det blir värre nästa gång – och vi inte får rätt hjälp i tid. Att ringa 112 för ett blödande finger känns inte rätt, men att inte komma fram till 1177 känns ännu värre. Det är idiotiskt att lägga ned akuten i Oskarshamn”, skriver föräldrarna i insändaren.

Och i dag, lördag, skriver Oskarshamns-Tidningen/Barometern om en 2-åring som bröt ena benet förra helgen.

Mamman, som satt i telefonkö i flera timmar, kritiserar det nya akutmottagningsupplägget i Oskarshamn.

– Det hade gått betydligt snabbare om vi bara hade kunnat åka in direkt, säger hon till OT.

I en intervju med tidningen bekräftar dessutom primärvårdsdirektören – Niklas Föghner – att väntetiden var för lång.

Mamman satt i telefonkö i 45 minuter innan hon äntligen fick prata med en sjuksköterska på 1177, som hänvisade henne till den nya helgöppna hälsocentralen på Oskarshamns sjukhus.

Där dröjde det en halvtimme innan mamman fick veta att hon och familjen skulle åka till akuten på Länssjukhuset i Kalmar.

En timme senare anlände familjen – och där fick de snart veta att det rörde sig om ett lårbensbrott; och dagen därpå opererades den lille killen.

– Det gick ju bra till slut, men det blev en väldigt lång väntetid innan vi visste vart vi skulle åka. Nu tog allting flera timmar i stället för en kvart. Även om vi hade fått åka till Kalmar ändå, så hade vi snabbare fått besked om vart vi skulle ta vägen, säger mamman till OT.

Så ska vi söka vård…

Akuten i Oskarshamn är inte nedlagd – men från och med 1 oktober i år är entrédörren stängd för så kallade spontanbesök. En del säger att vårdpersonalen kommer att öppna dörren ändå om en är i behov av akutsjukvård och dyker upp oanmäld och knackar på. Men hur ska vi kunna lita på det? De som bestämmer har inte gått ut med den informationen.

Hur ska då vi, som bor i Oskarshamn med omnejd, söka vård om makthavarna får bestämma?

Region Kalmar län svarade nyligen på den frågan i ett informationsutskick som kördes ut med posten till berörda personer.

”Från den 1 oktober förändras hur du som bor i Oskarshamn med omnejd söker vård. Du kan inte längre åka direkt till akutmottagningen på Oskarshamns sjukhus. I stället behöver du först kontakta din hälsocentral eller ringa 1177”, skriver regionen och fortsätter så här under rubriken ”nytt sätt att söka vård”:

”På vardagar ska du vända dig till din hälsocentral, här får du hjälp även med akuta tillstånd som inte är livshotande. De bedömer ditt behov och hjälper dig vidare om du behöver vård på Oskarshamns sjukhus.”

”Från den 1 oktober 2025 kommer Blå Kustens hälsocentral ha öppet på helgen för akuta besvär. Hälsocentralen finns på sjukhuset på plan 6 och har öppet mellan klockan 09.00 och 22.00 på lördagar och mellan klockan 09.00 och 21.00 på söndagar. För att kontakta hälsocentralen på helgen ringer du 1177 på telefon.”

”När hälsocentralen är stängd ringer du 1177 för medicinsk bedömning och rådgivning. Här får du prata med en sjuksköterska som hjälper dig att bedöma dina symtom och ger råd. Vid behov av vård får du det på hälsocentral eller sjukhus. Vid livshotande eller allvarliga tillstånd – ring alltid 112. Om ambulans tillkallas avgör de vilket sjukhus du får vård på – Kalmar, Oskarshamn eller Västervik.”

Oskarshamns sjukhus har länge haft begränsningar inom akutvård. Allvarliga tillstånd körs sedan flera år med ambulans till Kalmar eller Västervik. Flera som söker till akuten är äldre med stora vårdbehov. I stället för att vänta på akuten kan de framöver komma direkt till en vårdavdelning. Detta sker i nära samarbete mellan sjukhus, hälsocentral och äldreomsorg. Andra patienter kommer nu i stället få hjälp på sin hälsocentral. Många har vänt sig till akuten i Oskarshamn med besvär som i övriga länet redan i dag hanteras på våra hälsocentraler. Vid behov av ytterligare vård eller akutvård på sjukhuset kommer du att få detta. Syftet med förändringarna är att på längre sikt möta patienter med störst vårdbehov bättre”, skriver regionen.

Region skriver vidare att ”hälso- och sjukvården utvecklas” – samt att ”Oskarshamns sjukhus växer med nya uppdrag för hela länet, med en stärkt roll inom radiologi, operation och rehabilitering”.

”Utvecklar vården”

”Vi lever längre och fler har stora vårdbehov, vilket ställer nya krav på vården. Oskarshamns sjukhus utvecklar därför vården för patienter med stora eller komplexa vårdbehov. Sjukhuset, hälsocentralen och kommunen ska samarbeta för att du som patient ska känna dig trygg och få den vård du behöver. Oskarshamns sjukhus ska samtidigt bli en resurs för hela länet inom radiologi, operation och rehabilitering.”

”Satsningar görs också på sjukhusets lokaler. I entréplanet finns nu ett nytt café och en ny restaurang för patienter, anhöriga och medarbetare”, skriver regionen och konstaterar att ”sjukhuset har fått en ny MR-kamera och kan nu utföra nästan hälften av alla MR-undersökningar i länet. Här görs också aortascreening och största delen av prostatacancertesterna.”

”Fler operationer ska göras i Oskarshamn inom flera områden. Ortopedkliniken tar redan i dag emot patienter från både länet och andra delar av landet inom knä- och höftkirurgi. Sjukhuset förbereds för att ta emot patienter som behöver längre rehabilitering. Arbetet sker i samarbete med Linköpings universitetssjukhus”, skriver regionen.

Majoritetspartierna i regionen – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – har hela tiden, med emfas, beskrivit ovannämnda försämringar som en förbättring. Frågan är bara varför inte de som bor i Västervik och Kalmar får vara med om samma fantastiska reform? Men det kanske dyker upp som ett vallöfte nästa år? Eller inte…

Det är som en klok släkting sa för en tid sedan:

– Det otäcka är att makthavare alltid gör som de vill – och för att komma dit, så drar de sig inte för att ljuga eller komma med villfarelser, typ: försämringar är alltid förbättringar.

Exakt så är det.

”Efter att ha jobbat som journalist sedan 1996, då jag var 20 år, skulle jag vilja påstå att de är likadana allihop, från vänster till höger. De lovar runt (i valrörelserna) och håller tunt (efter valen)”

Peter A Rosén, chefredaktör, reporter och krönikör på ON

Det är likadant med hemleveranserna av varm mat till äldre medborgare i Oskarshamns kommun. De dras in, de äldre hänvisas till matbutikernas färdigrättsutbud, och de styrande partierna – Socialdemokraterna och Moderaterna – beskriver det förstås som en bra sak.

Efter att ha jobbat som journalist sedan 1996, då jag var 20 år, skulle jag vilja påstå att de är likadana allihop, från vänster till höger.

De lovar runt (i valrörelserna) och håller tunt (efter valen).

Det är makten och pengarna (födkroken) som är viktigast. Det är tydligt.

Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen – jag kommer att rösta blankt i riksdags-, region- och kommunvalet nästa höst. Jag litar nämligen inte på någon.

En har onekligen blivit cynisk med åren.

”Vad fan får jag?”

Upp till bevis, säger jag – så kanske jag röstar på något parti i några val längre fram.

Ovannämnda exempelfall borde sluta med att rakryggade politiker säger att ”vi gjorde fel, det här blev inte bra, vi ber om ursäkt. Oskarshamn behöver både en primärvårdsakut och en medicinakut som är öppen dygnet runt – och varm, god och nyttig mat ska givetvis levereras hem till hemtjänsttagare i Oskarshamns kommun även i fortsättningen”.

Som det är nu, så vågar en vare sig bli sjuk eller gammal i det här skitlandet.

– Vad fan får jag för pengarna?

Som han sa, Leif Östling, tidigare vd på Scania.

Ja, vad får vi egentligen för skattepengarna?

En tummetott?

Trevlig helg!

+1
47
+1
1
+1
0
+1
2
+1
2
+1
2

ANNONS

Scrolla för mer nyheter

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Nyheter i din inkorg

Varje lördag får du ett nyhetsbrev* med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter nedan och invänta mejlet med bekräftelse i din inkorg:

*Nyhetsbrevet är GRATIS och du kan självklart avsluta det när du önskar.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Secret Link