ANNONS

1177 – var god dröj: Skarp kritik riktas mot de långa och utdragna väntetiderna på telefon

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

”Väntetiderna för att komma fram till 1177 på telefon är långa och utdragna, något de varit under många år. Detta trots att det under flera år har diskuterats olika insatser som måste till för att öka tillgängligheten. I maj 2022 beslutade regionstyrelsen om en handlingsplan som skulle korta väntetiderna, men utvecklingen går dessvärre inte åt rätt håll”, skriver Moderaterna i länet i ett pressmeddelande.

”Bland annat låg medelväntetiderna i april i år på 29 minuter, jämfört med 26 minuter förra året. Och andelen samtal som besvarades inom nio minuter var enbart två procent.”

”För några år sedan var det politiska målet att 95 procent av samtalen skulle besvaras inom nio minuter, men den styrande regionmajoriteten med Socialdemokraterna har sänkt målsiffran till ynka 50 procent. Ändå nås den inte.”

“Enormt misslyckande”

”Detta är ett enormt misslyckande och något som måste tas på största allvar. Moderaterna vill bland annat veta vilka åtgärder Socialdemokraterna anser att regionen ska vidta för att få ner väntetiderna, och var de vill ligga resultatmässigt om ytterligare ett år. Frågorna kommer behandlas på regionfullmäktige den 2 juni i Västervik”, skriver Moderaterna.

– Att som patient behöva vänta i 30 minuter på att komma fram till sjukvårdsrådgivning är inte okej. Får man som patient inte svar i tid så kommer man välja att söka vård någon annanstans, som på akutmottagningen som kommer orsaka långa väntetider där, eller via någon av de stora nätläkarbolagen, säger Malin Sjölander (M).

“Bedrövligt”

– Väntetiderna till 1177 på telefon har i flera år varit långa. Men nu när regionen faktiskt beslutat om en handlingsplan som ska korta köerna och det ändå inte blir bättre, kan det då vara fel tillvägagångssätt som tagits?

Det undrar Malin Sjölander.

– Vi i Moderaterna har länge föreslagit åtgärder som man sett funkat i andra regioner. Det handlar om att upphandla extra resurser när trycket blir för högt och våra egna medarbetare inte hinner ta emot alla samtal. Det är bedrövligt att Socialdemokraternas negativa bild av privata aktörer ska gå ut över länets medborgares hälsa, tillägger hon.

Malin Sjölander (M)
Malin Sjölander (M). Arkivfoto: Peter A Rosén

Genrebild: Freepik (överst)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS