ANNONS

Vårdtagare ser till äldre kvinna
Genrebild: Freepik

98 procent av dem som har hemtjänst tycker att personalen bemöter dem på ett bra sätt

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMNS KOMMUN

“De allra flesta som har hemtjänst i Oskarshamns kommun är nöjda med sin hemtjänst och hela 98 procent tycker att personalen bemöter dem på ett bra sätt. Det visar Socialstyrelsens undersökning Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?“, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

“Syftet med undersökningen är att kartlägga de äldres uppfattning om sin vård och omsorg. Resultatet kan sedan användas för utveckling och förbättring av vården och omsorgen för de äldre. Undersökningen har genomförts bland personer, 65 år eller äldre, som har hemtjänst eller bor på särskilt boende.”

“100 procent i bemötande”

“Hemtjänsten får fina betyg i undersökningen. De allra flesta uppger att de är nöjda med sin hemtjänst och att de känner förtroende för personalen. Undersökningen visar att de flesta tycker att det känns tryggt att bo hemma med stöd av hemtjänsten. Bland hemtjänsttagarna svarar 98 procent att personalen brukar bemöta dem på ett bra sätt. Fyra hemtjänstgrupper får 100 procent i bemötande; Team Öster, Team City, Påskallaviks hemtjänst och Elefantens hemtjänst”, skriver kommunen.

– Jag känner en enorm stolthet för mina fantastiska medarbetare i Team Öster. De samarbetar med glädje, stort engagemang, intresse och lyhördhet för brukarna. De sätter alltid brukarna och deras situation och behov i fokus, vilket ger en stor trygghet och mynnar ut i ett bemötande på topp, säger Catharina Claesén Engström, enhetschef Team Öster.

“64 procent har svarat att de vet var de ska vända sig med synpunkter och klagomål”, skriver kommunen.

– Denna siffra vill vi självklart förbättra och vi har nu arbetat fram en informationsbroschyr med tydlig information som ska börja delas ut till hemtjänsttagarna. På så vis hoppas vi öka förutsättningarna för att fler ska veta var de ska vända sig, säger Admir Robovic, sektionschef för hemtjänsten.

“Maten smakar bra”

Även personalen på våra särskilda boenden får högt betyg av de boende för sitt bemötande. Undersökningen visar att de boende har förtroende för personalen och att de känner sig trygga på boendet. De flesta uppger också att maten smakar bra och att måltiderna är en trevlig stund på dagen.

– Det är glädjande att se de fina siffrorna kopplat till personalens bemötande. Våra medarbetare gör ett fantastiskt arbete för de äldre i vår kommun och det känns fint att de får ett kvitto på det. Vi vill erbjuda en äldreomsorg som håller hög kvalitet och Socialstyrelsens undersökning är ett viktigt redskap för oss i det systematiska kvalitetsarbetet. Vi vill ständigt bli bättre och kommer utifrån resultatet planera för insatser som kan förbättra våra tjänster, säger socialchefen Cecilia Wahlström.

Team Öster bjuder in till luciafirande

“En viktig del i att skapa trivsel inom äldreomsorgen är att arrangera olika aktiviteter och träffar, både på våra boenden och inom hemtjänsten. Catharina Claesén Engström berättar att de inom Team Öster brukar anordna träffar med fika, musikquiz, frågesporter med mera”, skriver kommunen.

– I dessa forum händer det att brukarna hittar någon bekant de kanske inte har träffat på många år, men kan ta upp kontakten med igen. Det kan också vara så att de lär känna en ny bekantskap. Träffarna är väldigt värdefulla för många, berättar Catharina Claesén Engström.

Team Öster anordnar nästa aktivitet den 11 december – ett luciafirande på träffpunkten på Fanérgatan

+1
16
+1
1
+1
0
+1
3
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS