SVERIGE
Arlas ikoniska mjölkbaksida har sedan 1975 berikat svenska hem med information, engagemang och underhållning. I sommar firar denna älskade klassiker hela 50 år – och är fortfarande en av Sveriges allra mest lästa texter!
Sedan 1975 har Arla använt baksidan av sina mjölkpaket för att informera, engagera och underhålla. I sommar fyller den klassiska mjölkbaksidan 50 år, och den är fortfarande en av Sveriges mest lästa texter.
– Vi har ett högt läs- och observationsvärde på mjölkbaksidorna, trots att dagens mediebrus är större än någonsin. Enligt vår senaste undersökning når vi 4,2 miljoner människor i snitt 6,1 gånger per månad, säger Åsa Scherman, ansvarig redaktör på Arla.

Kärt inslag på frukostbordet
Mjölkbaksidorna finns på Arlas mjölk-, fil- och yoghurtförpackningar och har genom åren blivit ett kärt inslag vid frukostbordet både bland barn och vuxna.
– Många berättar att de läst baksidorna varje morgon sedan de var små. Det är en tradition som går i arv, och vi är stolta över att ha fått vara en del av svenska folkets vardag i hela fem decennier, säger Åsa Scherman.
Från sur mjölk till smarta tips
Idén föddes under den heta sommaren 1975, när Arla fick in ovanligt många reklamationer på sur mjölk. För att sprida kunskap om vikten av en obruten kylkedja tryckte Arla sin första informationskampanj direkt på mjölkpaketet, och succén var ett faktum.
Sedan dess har baksidorna fyllts med allt från miljötips, kluringar och matinspiration till fakta om kor, mjölk och hållbarhet. Genom åren har tusentals budskap tryckts och miljontals konsumenter har läst, lärt – och ibland lett.
Ett utrymme för både kunskap och känslor
Mjölkbaksidorna har inte bara informerat, de har också väckt känslor. Flera gånger har innehållet lett till debatt, engagemang och diskussion, både i sociala och traditionella medier. Det visar att en enkel förpackning också kan vara en plattform för viktiga samtal.
– Vi ser det som ett kvitto på att innehållet engagerar. Ibland utmanar vi, ibland utbildar och underhåller vi. Men målet är alltid detsamma: att vara relevant och respektfull. Och det tar inte stopp – vi fortsätter att utvecklas för att möta nya generationers nyfikenhet, säger Åsa Scherman.
MISSA INTE: Kolla in alla mjölkbaksidor från 2003 och framåt