KALMAR LÄN
”På tisdagsförmiddagen presenterades förslaget till nationell transportplan, förväntningarna var lågt ställda inför pressträffen och vi kan konstatera att glädjeämnena var få – om än inte obefintliga”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
– Jag kan konstatera att svältkuren för vårt län fortsätter när det kommer till nationella satsningar på infrastrukturen. Vi har varit i bottenskiktet när det gäller investerad krona per invånare och när vi nu ser regeringens proposition kan jag konstatera att vi fortsatt spelar i bottenligan. Det var få glädjeämnen i dagens besked från regeringen – men ett positivt besked är ändå att våra tågbanor kommer kunna ansluta till stambanan även i framtiden, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S) i en kommentar.
– De namngivna projekten är alldeles för få och vi får fortsatt inte ”vår andel”, de pengarna hamnar i storstadsregionerna i stället. Ett litet glädjeämne i planen är dock att regeringen nu sätter ner foten om stationsläget i Linköping och att det blir kvar på befintlig plats. Vi har jobbat i flera år för att Stångådals- och Tjustbanan fortsatt ska kunna nå stationsläget och det är glädjande att det nu blir fallet, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
– Det är endast tre namngivna objekt i Kalmar län och det är alldeles för lite sett till de behov som finns i länet. Regeringen trycker också på att de nu satsar historiskt stora summor på underhåll – men vi kan konstatera att inte mycket av de pengarna ser ut att hamna i Kalmar län. Budgeten för den regionala planen i Kalmar län ökas något och det är ju i och för sig positivt men det räcker inte, behoven är mycket större, säger Lena Granath (V), regionråd och ledamot i regionstyrelsen.
