INSÄNDARE
Hur länge ska vi orka arbeta sönder oss?
Nu är vi där igen.
Ännu ett schema som slår hårt mot personalen.
Ännu ett schema utan tillräcklig återhämtning.
Ännu ett schema som påverkar vår hälsa, våra familjer och vår fritid negativt.
Vi är många som länge försökt säga ifrån.
Orkar inte längre
Många som gång på gång berättat att kroppen och psyket inte orkar längre.
Ändå fortsätter samma sak att upprepas.
Varför lyssnar ni inte när vi ropar på hjälp?
Fler och fler tvingas gå ner i arbetstid för att överleva vardagen.
Vissa blir sjukskrivna.
Andra går till jobbet trots stress, sömnbrist och ständig trötthet eftersom verksamheten annars inte går runt.
”Det här handlar inte längre om enstaka personer – det handlar om en arbetsmiljö som gör människor sjuka”
Anställd inom omsorgen
Det här handlar inte längre om enstaka personer – det handlar om en arbetsmiljö som gör människor sjuka.
Hur kan det få fortsätta?
Hur kan ansvariga se vad som händer utan att agera?
Vi arbetar med människor och förväntas ge trygghet, omsorg och professionalism varje dag.
Men vem tar hand om oss?
Hur ska personal kunna göra ett bra jobb när återhämtningen försvinner och livet utanför jobbet går sönder?
Familjelivet påverkas
Familjelivet påverkas.
Relationer påverkas.
”Fritiden försvinner”
Fritiden försvinner.
Många känner att jobbet tar allt mer av livet samtidigt som orken blir mindre och mindre.
Det mest frustrerande är kanske inte ens schemat i sig – utan tystnaden från dem som har makten att förändra.
När personal gång på gång berättar hur dåligt vi mår borde någon reagera.
Handlar om ansvar
Istället känns det som att våra röster inte är värda att lyssna på.
Att vara chef eller beslutsfattare handlar inte bara om siffror och bemanning på papper.
Det handlar om ansvar för människorna bakom verksamheten.
Tar man inte personalens hälsa på allvar, trots tydliga varningssignaler, då sviker man sitt ansvar.
Hur länge ska detta få fortsätta innan någon faktiskt gör något?
Anställd inom omsorgen
