Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Badgäst i Oskarshamn känner sig ”skarpt diskriminerad”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

”Personligen känner jag mig skarpt diskriminerad”, skriver en badgäst i ett brev till Oskarshamns kommun.

Badgästen berättar att det brukar bli ett eller två besök per vecka i simhallen i Arena Oskarshamn.

”Väljer alltid att betala med kontanter. Så har jag gjort i över tio år och det borde också vara var och ens lagliga rättighet.”

Badgästen har reagerat på lappen vid kassan, där det står att simhallen inte längre tar emot kontanter.

”Kan inte hitta något om detta på hemsidan. Har verkligen en offentlig kommunal verksamhet rätt att utföra den typen av diskriminering som det innebär att neka inträde till den som vill betala med kontanter? Att vägra inträde för den som vill betala kontant leder ju till att vissa personer stängs ute från kommunala anläggningar”, skriver badgästen, som har skickat med en länk till en artikel i tidningen Dagens Samhälle, där det slås fast att kommuner bryter mot lagen när de säger nej till kontanter.

”Ökat utanförskap”

”Detta är ju inte ett dugg mindre diskriminerande än om man skulle få för sig att inte släppa in människor med en viss typ av hudfärg. Att neka någon att betala kontant leder till ökat utanförskap. Detta har länsstyrelsen i Örebro konstaterat.”

”Det ska alltid i en offentlig verksamhet vara kundens rätt att själv besluta om denne vill betala med kontanter eller kort.”

”Så länge Riksbanken ger ut ett lagligt betalningsmedel, så ska det också kunna användas i det offentliga. Personligen känner jag mig skarpt diskriminerad”, skriver badgästen.

Så svarar kommunen

Anton Berntsson är verksamhetschef för badet och gymmet i Arena Oskarshamn.

Han skriver så här i ett svar:

”Vi införde kontantfritt den 1 maj, precis som många andra, på grund av de rådande omständigheterna som vi just nu befinner oss i. Vi gör många åtgärder, stora som små, för att fortsatt kunna ha vår anläggning öppen och så säker och trygg som möjligt.”

”Vi uppskattar att man betalar med kort hos oss i dessa tider, för att minska smittspridningen och skapa en trygghet för vår personal. Tack på förhand”, skriver Anton Berntsson i svaret till badgästen.

TEXT

Peter A Rosén

peter@oskarshamns-nytt.se

FOTO: PETER A ROSÉN
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS