ANNONS

Äldre kvinna med mobiltelefon
Foto: Freepik

Bedragare lurar äldre: Kvinna förlorade över 12 000 kronor

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KRISTDALA/OSKARSHAMNS KOMMUN

I måndags, den 29 juli, blev en kvinna i 75-årsåldern, med adress i Kristdalaområdet, uppringd av en person som sa att ett lån på 49 000 kronor hade beviljats.

Kvinnan blev orolig och sa att hon inte har ansökt om något lån – då blev hon kopplad till ”bankens säkerhetsavdelning”.

Hon identifierade sig med bank-id, men fick en dålig magkänsla efter att hon hade lagt på.

Kvinnan ringde till sin bank, som lyckades stoppa en transaktion på 100 000 kronor.

Förlorade drygt 12 000 kronor

– Men två köp – på totalt 12 300 kronor – var redan gjorda med hennes kort, konstaterar Eva-Lotta Hermansson Truedsson, presstalesperson i polisregion syd, på onsdagen.

En bedrägerianmälan är upprättad.

Eva-Lotta Hermansson Truedsson berättar att ett flertal personer i Oskarshamns kommun har blivit kontaktade av bedragare under den innevarande veckan.

En man och en kvinna i 70-årsåldern förlorade en okänd summa pengar efter att de hade fått ett sms med en orderbekräftelse från Byggmax.

I sms:et fanns ett telefonnummer kopplat till information om att man kan ringa om man har frågor.

Mannen ringde och sa att de inte hade köpt eller beställt något från Byggmax.

Han blev uppmanad att reklamera transaktionen från kontot.

Efteråt kunde de konstatera att pengar har förts över till okända kontomottagare. En bedrägerianmälan är upprättad.

“Vältaliga”

– Om man är orolig och vet att man har gjort en beställning på exempelvis Byggmax, så ska man inte ringa numret som finns i sms:et. Man ska i stället aktivt ta reda på numret till Byggmax och ringa dit. Det värsta är att bedragarna är så förtroendeingivande och vältaliga. Det är lätt att gå på det de säger – de håller på länge och stressar dem de pratar med, och säger att det måste gå snabbt innan det händer något. Det är lätt att hamna i den fällan, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson, som berättar om ytterligare tre ärenden i Oskarshamns kommun, från den här veckan, med exakt samma tillvägagångssätt, med Byggmax och så vidare.

Men i de fallen stannade det lyckligtvis vid bedrägeriförsök. Personerna insåg snabbt att bluffmakare var i farten.

Läs mer här.

Genrebild: Freepik

+1
1
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0
+1
33

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS