Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

BENSIN- OCH DIESELSKATTEN KAN SÄNKAS YTTERLIGARE

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Bensinskatten kan sänkas ytterligare.

På lördagen skriver nyhetsbyrån TT att Sverige kan ha en viss möjlighet att sänka skatten på bensin och diesel med mer än de 1:80 kronor litern som man gör från och med i morgon, 1 maj, enligt ett brev från EU-kommissionen.

Nu är det dags för finansministern Mikael Damberg (S) att sätta fart, betonar Moderaterna.

”Nu måste regeringen bara agera”

ELISABETH SVANTESSON, MODERATERNAS EKONOMISK-POLITISKA TALESPERSON, TILL TT

– Nu måste regeringen bara agera, säger Elisabeth Svantesson (M), ekonomisk-politisk talesperson.

Elisabeth Svantesson (M). Foto: Moderaterna

Enligt uppgifter till TT överväger Damberg att skicka in en begäran till EU-kommissionen om att få göra ytterligare en tillfällig skattesänkning.

”Det sker samtidigt som regeringen arbetar vidare med sitt förstahandsförslag för att lindra de höga priserna på bensin och diesel som hålls uppe till stor del på grund av Rysslands angrepp på Ukraina”, skriver TT.

Regeringens eget förslag går ut på att betala ut ett engångsbelopp på en tusenlapp till samtliga bilägare, som kompensation för de höga priserna.

Ska få 1 500 kronor

”De som bor i Norrland, stora delar av landsändan i alla fall, ska få 1 500 kronor. Men oppositionen i riksdagen har uppmanat regeringen att ligga på i EU och ansöka hos EU-kommissionen om att få sänka skatten till noll, under den miniminivå som satts i EU:s energiskattedirektiv. Regeringen, med press från riksdagen, har redan gått fram med en skattesänkning på bensin och diesel som motsvarar 1 krona och 80 öre per liter från söndag den 1 maj. Med den sänkningen är Sverige nere på miniminivån. Den sänkningen ska gälla i fem månader, till den sista september”, skriver TT.

I brevet från EU-kommissionen står det att ett medlemsland undantagsvis, och i exceptionella lägen, kan tillåtas att gå under den lägsta tillåtna nivån för energiskatten på drivmedel.

”Det som provocerar mig är att regeringen kommer med undanflykter”

ELISABETH SVANTESSON TILL TT

”Det som krävs är en ansökan till kommissionen och därefter tar ministerrådet, där företrädare för samtliga medlemsländer sitter, ställning och säger ja eller nej”, skriver TT.

– Det som provocerar mig är att regeringen kommer med undanflykter, bara ser svårigheter och verkar motarbeta riksdagens beslut – i stället för att se möjligheter, säger Elisabeth Svantesson till TT.

Inte alltid den bästa vägen

Moderaterna vill att regeringen ska ansöka om att få plocka bort energiskatten helt och hållet i tre, eller fem, månader – till att börja med.

I sitt brev betonar dock kommissionen att sänkta energiskatter inte alltid är den optimala vägen om man vill stötta dem som lider mest av höga energipriser.

Återbetalningar eller tillfälliga stöd kan vara lämpligare om man vill träffa rätt hushåll och/eller företag, understryker kommissionen i brevet.

Arkivfoto: Peter A Rosén (översta bilden)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS