SVERIGE
Försäkringskassan brister i sitt EU-uppdrag att hantera intyg vid utlandsarbete. Det saknas också en effektiv samverkan mellan Försäkringskassan och Skatteverket, vilket gör att ingen myndighet har överblick över vilket lands socialförsäkringssystem som en person ska tillhöra. Bristerna hotar arbetstagares trygghet och kan leda till förlorade intäkter för staten. Det visar en ny rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF)”, skriver ISF i ett pressmeddelande.
”A1-intyget är ett gemensamt EU-intyg som ska se till att företag betalar sociala avgifter i rätt medlemsland och att arbetstagare omfattas av rätt socialförsäkringssystem vid utlandsarbete. ISF:s granskning visar att det finns brister i Försäkringskassans hantering av A1-intyg som både riskerar enskildas trygghet och kan leda till fel, fusk och missbruk”, skriver ISF.
”Står utan skydd”
– Bristerna kan leda till att arbetstagare står utan skydd vid sjukdom eller olycka och att företag undgår att betala sociala avgifter i Sverige. Företag som undviker att betala sociala avgifter riskerar att konkurrera ut seriösa företag och ärliga arbetstagare. Det finns även en risk för att personer med A1-intyg från andra länder får förmåner från Sverige som de inte har rätt till, säger Madelene Bougas Lööf, projektledare för granskningen.
”Försäkringskassan ska dels utfärda intyg till personer som ska arbeta utomlands, men som trots det ska tillhöra svensk socialförsäkring, dels utreda och kontrollera intyg från andra medlemsländer för personer som ska arbeta i Sverige när det finns misstanke om felaktigheter eller fusk. Men det finns stora problem med hur Försäkringskassan hanterar inkommande intyg”, skriver ISF.
”Svårt att agera”
– Försäkringskassan registrerar inte A1-intyg från andra länder på något sökbart sätt, och saknar dessutom viktiga utredningsbefogenheter. Därför har myndigheten svårt att agera när den får indikationer på misstänkta felaktiga eller falska intyg, säger Madelene Bougas Lööf.
”Skatteverket som ansvarar för att ta in sociala avgifter från företag stöter ofta på viktig information om felaktiga intyg, som de skulle behöva lämna vidare till Försäkringskassan. Men informationsutbytet och samarbetet mellan myndigheterna fungerar dåligt”, skriver ISF.
”Osäkra”
– Båda myndigheterna är osäkra på sina respektive ansvarsområden och mandat och saknar möjlighet att regelmässigt utbyta uppgifter med varandra. Det bidrar till den bristfälliga hanteringen, säger Madelene Bougas Lööf.
”Problemen med A1-intyg är kända och har diskuterats i över ett decennium, men utan att åtgärder har vidtagits”, skriver ISF.
– Det behövs bättre rättsliga förutsättningar för Försäkringskassan och Skatteverket som tydliggör ansvarsområden och möjliggör samverkan och informationsutbyte. Försäkringskassan behöver också en digitaliserad och sökbar hantering av A1-intygen. Detta behövs för att Sverige och Försäkringskassan ska fullgöra EU-uppdraget som det är tänkt, säger Madelene Bougas Lööf.
Rapportens titel: Rätt socialförsäkring vid utlandsarbete. En granskning av Försäkringskassans och Skatteverkets hantering av A1-intyg, ISF Rapport 2025:4.

Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.