ANNONS

Kundvagn med livsmedel
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

Butikerna höjde matpriserna mer än vad kostnaderna motiverade

ANNONS

SVERIGE

Dagligvaruhandeln och livsmedelsindustrin har haft stabil lönsamhet under perioden med kraftigt stigande matpriser. Butikernas prisökningar för flera baslivsmedel har överstigit vad som kunde förklaras av ökade kostnader. Det väcker frågor om konkurrensen enligt en rapport från Konkurrensverket.

Under perioden med kraftigt stigande matpriser 2021–2023, då priserna i Sverige steg med över 28 procent, uppvisade både dagligvaruhandeln och livsmedelsindustrin en stabil lönsamhet. Detta framgår av Konkurrensverkets nya rapport Lönsamheten i livsmedelsindustrin, dagligvaruhandeln och dess grossister. Rapporten stärker Konkurrensverkets tidigare slutsats om att brister i konkurrensen kan ha bidragit till att priserna i butik steg mer än vad kostnadsökningarna motiverade.

– Vår analys visar att lönsamheten i branschen varit stabil under lång tid, även under de år då priserna steg kraftigt. Det stärker vår tidigare bedömning om att konkurrensen i delar av livsmedelskedjan är otillräcklig, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman i ett pressmeddelande.

Bristande konkurrens påverkar prisnivån

Rapporten visar att lönsamheten varierar mellan olika aktörer. Ica bedöms ha den högsta totala lönsamheten med butikernas rörelsemarginal ofta över 3 procent. Axfood uppvisade en rörelsemarginal på 4 procent under 2023. Däremot har Coop och Lidl haft låg eller negativ lönsamhet i både grossist- och butiksled.

Trots att många prisökningar kan förklaras av externa faktorer som inflation, indikerar analysen att konkurrensbrister i dagligvaruhandeln spelat roll. Medan livsmedelsindustrin i hög grad prissatt i linje med sina kostnader, visade dagligvaruhandeln under 2022–2023 att priserna på basvaror höjdes mer än vad ökade kostnader motiverade. Detta tyder på en svagare koppling mellan kostnadsutveckling och prissättning i butiksledet.

– Väl fungerande konkurrens pressar priser och förbättrar effektiviteten. Den samlade bilden utifrån våra analyser visar att det finns förbättringspotential i framför allt butiksledet, vilket i förlängningen kan gynna konsumenterna och dämpa prisnivån i butik, avslutar Marie Östman.

+1
1
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
14

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS