Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Camerata Nordica Chamber Ensemble ger konsert i Ceciliakapellet

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Camerata Nordica Chamber Ensemble ger sig ut på turné med åtta konserter i södra Sverige. Den 29 mars besöker de Oskarshamn för en konsert i Ceciliakapellet.

Efter några säsonger med musik för stråkar kommer Camerata Nordica Chamber Ensemble att under säsongen 22/23 utforska pianorepertoaren. Vi har valt att börja med Bartók och Brahms pianokvintetter och på så sätt låta publiken upptäcka såväl mer sällan spelad musik som ett av de berömda och mer frekvent framförda kammarmusikverken.

– Den här gången har vi en turné i södra Sverige med 8 konserter. Sedan kammarensemblen skapades har vi utvecklat en fin relation med flera konsertarrangörer utanför regionen, så som Lund, Falkenberg och Karlskrona, dit vi regelbundet bjuds in. Det är ett bra sätt för Camerata att utveckla sin verksamhet och även en fin representation av Kalmar Län, säger Zephyrin Rey-Bellet, orkesterchef & konstnärlig chef

Genrens stora mästerverk

Béla Bartók påbörjade arbete med sin pianokvinett i C-dur oktober 1903 i Berlin, inte långt efter sin examen från Lisztsakademin i Budapest. Vid denna tid var hans musik starkt påverkad av Richard Strauss. 1902 hade Bartók hört Strauss’ Also sprach Zarathustra och dess inflytande var tydligt i den nyligen avslutade symfoniska dikten ”Kossuth”. Samtidigt började Bartók också att utforska ett nationellt tonspråk som ett sätt att uttrycka sin egen starkt hållna ungerska identitet. Spänningen mellan hans stilistiska förfäder och en önskan att skapa något nytt kännetecknar stora delar av kvintetten.

Brahms pianokvintett är ett verk med flera liv; först skrevs det som stråkkvintett, men Brahms var inte nöjd med resultatet. Hans andra försök var för två pianon. Även här uteblev den förväntade framgången. På inrådan av Clara Schumann och Herman Levi skrev Brahms slutligen om stycket för pianokvintett och många anser idag att denna slutliga version är ett av genrens stora mästerverk.

FAKTA / CAMERATA NORDICA CHAMBER ENSEMLE

BARTÓK Piano kvintett i C-dur
BRAHMS Piano kvintett op. 34 i f-moll

Mélodie Zhao piano
Colin Scobie, Cédric Robin violin
Vladimir Percevic viola
Zephyrin Rey-Bellet cello

Foto: Camerata Nordica

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS