Därför får inte Vänsterpartiet vara med på 1 maj i Oskarshamn

Förstamajtåg i Oskarshamn
Genrebild, första maj-tåg. Bilden togs i Oskarshamn 2024. Foto: Peter A Rosén

ANNONS

OSKARSHAMN

Tidigare på onsdagen berättade vi att Vänsterpartiet inte får vara med som medarrangör på 1 maj-demonstrationen i Oskarshamn (läs den texten här).

Varför?

Den frågan ställde undertecknad, via mejl, till Anton Sejnehed (S), Andreas Erlandsson (S) och Catrin Alfredsson i LO.

Catrin Alfredsson skriver så här i ett e-postmeddelande.

”För mig är första maj arbetarrörelsens dag och LO välkomnar alla att demonstrera denna dag. Vi demonstrerar för alla människors lika värde och rätt. Genom åren har vi firat första maj på olika sätt och i olika konstellationer. I år är det ett viktigt valår, där mycket står på spel för Sveriges arbetare. Vårt fokus ligger på att berätta om hur Tidö-partiernas politik slår mot arbetarna och vad vi vill se för politik istället. Vår samverkan är med Socialdemokraterna, vilket vi har kongressbeslut på. Vi ställer krav på Socialdemokraterna, och bidrar aktivt till att forma politiken. I många frågor har vi kommit överens. I år behöver vi vara väldigt, väldigt många som sluter upp bakom våra krav. Jag hoppas att vi arbetare markerar mot den högerpolitik som förs och att vi ses på första maj.” 

Läs mer om valet 2026 här, på vår valsajt

+1
6
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
20

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS