”Det bästa med Oskarshamn är – Gotlandstrafiken”

Gotlandsfärjan, Drotten, Destination Gotland
Gotlandsfärjan. Foto: Peter A Rosén

ANNONS

INSÄNDARE

Det bästa med Oskarshamn är – Gotlandstrafiken.

Det är så himla underbart att vi har en färjeförbindelse mellan Oskarshamn och Visby.

För mig är Gotlandsfärjan en frihetssymbol.

Man lämnar tråkiga och trista Oskarshamn några veckor per år och njuter av friheten och ledigheten på världens vackraste ö, Gotland.

Förresten, Oskarshamn måste vara en av Sveriges tråkigaste städer.

Om man inte visste bättre kunde man tro att 1980-talets Östtyskland ropar på den och vill ha tillbaka den.

Färjan blir en ventil

Färjan blir en ventil.

En möjlighet att komma bort från en stad som känns stillastående, där utvecklingen tycks gå bakåt och där det ofta saknas puls, utbud och framtidstro.

Det handlar inte bara om nöjen – utan om känslan av liv.

På Gotland möts man av något annat.

Rörelse.

Turism.

Människor.

Framtidstro.

Vackra platser överallt.

Energi.

En plats som lever upp, särskilt under sommaren.

Kontrasten blir brutal.

Och kanske är det just därför färjan betyder så mycket.

Den visar att det finns något annat – och att det faktiskt går att skapa miljöer där människor vill vara, stanna kvar och återvända till.

För frågan är ju: varför känns det inte likadant hemma?

Oskarshamn har förutsättningarna

Varför saknas samma driv, samma vilja att utveckla staden, samma känsla av att något är på gång?

Oskarshamn har alla förutsättningar – läget vid kusten och närheten till naturen.

Men det är mycket som saknas.

”Man kan tro att tiden har stannat”

Inflyttad Oskarshamnsbo

Man kan tro att tiden har stannat.

Här går de styrande partierna till val på att behålla parkeringsavgifterna i centrum, så att centrumhandeln dör ut totalt under de kommande mandatperioderna.

Och man pratar fortfarande om en skrytbrygga för drygt 20 miljoner skattekronor, en brygga som nästan ingen hade bett om.

En turistmagnet är det inte i alla fall.

Den är ju bara pinsam.

Oskarshamns kommun klarar inte ens av att ge hemtjänsttagare subventionerade lunchlådor varje dag.

Äldreomsorgen är undermålig och det talas dagligen om bristerna inom skolans värld.

Snösvängen fungerade dåligt

Och snösvängen fungerade dåligt när det blev skarpt läge i början av januari i år.

En massa gatlyktor är alltjämt nedsläckta, vägnätet är kasst, det är skräpigt och skitigt, hundlatrinerna är borttagna (nästan alla i alla fall) och, ja, listan kan göras lång.

Och då har vi ändå en av de högsta skattenivåerna i landet (22.35, därtill kommer regionskatten som ligger på på 11.86).

Vad får vi egentligen för pengarna?

En träningsishall och en om- och tillbyggd ishall, ja, men det gynnar ju inte oss som inte är ishockeyintresserade.

Ska alla skattepengar gå till IK Oskarshamn med kringverksamheter?

Vad säger partierna i kommunen inför valet i höst?

Inflyttad Oskarshamnsbo

Läs fler insändare här

+1
45
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
1
+1
11

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev varje lördag! Fullmatat med veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.*

*Nyhetsbrevet är självklart GRATIS!

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS