Dricksvattnet i Högsby kommun är tjänligt – rekommendationen hävs

Ett vattenglas
Genrebild, ett glas med vatten. Arkivfoto: Peter A Rosén

ANNONS

HÖGSBY KOMMUN

De senaste vattenproverna är godkända. Det meddelar Högsby kommun på måndagen.

”Det förekommer inga bakterier och vattnet är därmed tjänligt”, skriver Högsby kommun på sin hemsida.

Det innebär att du som bor i Allgunnen, Berga, Högsby och Ruda inte längre behöver koka ditt dricksvatten. Östra Smålands kommunalteknikförbund (ÖSK) häver i och med detta den tidigare rekommendationen.

Misstänkte bakterier

Det var på torsdagen i förra veckan som provtagningsresultatet visade på att dricksvattnet kunde innehålla misstänkta koliforma/E-koli bakterier. Boende i Högsby, Berga, Ruda och Allgunnen rekommenderades att koka vattnet som ska drickas eller användas till matlagning enligt Livsmedelverkets rekommendationer.

Foto: Peter A Rosén

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS