POLITIK
Skattepengar ska behandlas med respekt. Det slår Moderaterna fast i ett nytt förslag där partiet vill inrätta en så kallad slöserikommission.
Syftet med kommissionen är att spara pengar i staten och sätta ett effektivt stopp för slöseri med offentliga medel. Målsättningen är glasklar: åtgärden ska spara de svenska skattebetalarna minst 40 miljarder kronor varje år.
Enligt partiet är detta resurser som i stället kan göra stor nytta i välfärden. Pengarna föreslås bland annat gå till att korta de långa vårdköerna och se till att barn kan få en utbildning i världsklass.
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) betonar också vikten av att hålla hårt i statsbudgeten utan att belasta medborgarna:
– Skatten för hårt arbetande svenskar ska sänkas – inte höjas. Det är bara lata politiker som höjer skatten i stället för att prioritera med utgifter.
LÄS MER: Artiklar om valet 2026 på vår valsajt
