INSÄNDARE
Låt kvinnor få välja.
Hur många kvinnor lever i dag med sviter och trauman från sina förlossningar?
Hur många har fått höra att de ska vara tacksamma – tacksamma över att de och barnet överlevde samtidigt som deras egna upplevelser, rädslor och sår tystats ner?
Ja, vården räddar liv, och det ska vi vara tacksamma för när komplikationer uppstår.
Men vem talar med oss om det friska och naturliga i födandet?
Vem hjälper kvinnor att förstå den kraft som faktiskt finns inom oss?
Vem berättar att födande inte ser likadant ut för alla – eftersom inga kvinnor och inga barn är likadana?
Varje förlossning är unik
Varje förlossning är unik.
Varje kvinna föder på sitt sätt, varje barn kommer till världen på sitt sätt.
Ändå försöker systemet ofta pressa in kvinnor i samma mall, samma rutiner, samma tidsramar – som om alla kroppar fungerade likadant.
Det är dags att vi börjar prata om födande med större respekt för kvinnors individuella behov och erfarenheter.
Det är dags att kvinnor får tillbaka tilliten till sina kroppar, sin intuition och rätten att föda på det sätt som känns tryggast för dem.
”Vi behöver en förlossningsvård som ser kvinnan – inte bara processen”
”En mamma som vill föda tryggt på sina villkor”
Vi behöver en förlossningsvård som ser kvinnan – inte bara processen.
Sverige talar gärna om jämställdhet, kvinnors rättigheter och valfrihet inom vården.
Men när det gäller förlossningsvård verkar kvinnans egen vilja ofta komma i sista hand.
Nu satsas 950 miljoner kronor på kvinnohälsa.
Det är välkommet, men varför talas det inte om att göra hemförlossningar till ett subventionerat alternativ, på samma sätt som i Danmark?
I Sverige präglas förlossningsvården av en stark sjukhusnorm där födande ofta ses genom risk, övervakning och medicinsk kontroll.
Stress och otrygghet
För många skapar det trygghet, men långt ifrån för alla.
För vissa kvinnor innebär sjukhusmiljön stress, otrygghet och i värsta fall traumatiska upplevelser.
Jag vet detta av egen erfarenhet.
”Jag har fött tre barn på sjukhus och bär med mig trauman från varje förlossning”
Jag har fött tre barn på sjukhus och bär med mig trauman från varje förlossning.
Därför vill jag inte föda mitt fjärde barn i samma miljö.
Jag vill få möjlighet att föda hemma, med professionellt stöd och i en miljö där jag känner trygghet – utan att behöva bära hela den ekonomiska kostnaden själv.
Det är också värt att fundera över hur vi hamnade här.
Förlossningar flyttades successivt från hemmen till sjukhusen under 1900-talet.
Det skedde delvis för att minska risker och förbättra tillgången till akut vård, något som räddat många liv.
Fick inte stå i centrum
Men utvecklingen handlade också om att centralisera vården och göra födandet mer övervakat och medicinskt styrt.
Kvinnors erfarenheter och upplevelser av trygghet fick inte alltid stå i centrum.
I dag verkar vi ibland ha hamnat i ett system där den födande kvinnan förväntas anpassa sig efter vårdens rutiner, snarare än att vården anpassas efter kvinnans behov.
För vissa leder det till fler interventioner än nödvändigt och en känsla av att förlossningen tas över av andra.
Det handlar inte om att sjukhusförlossningar ska ersättas.
”Det handlar om valfrihet”
Det handlar om valfrihet.
Om att erkänna att kvinnor är olika, graviditeter är olika och trygghet ser olika ut för olika människor.
Danmark har förstått detta.
Där finns bättre möjligheter till subventionerade hemförlossningar för kvinnor med lågriskgraviditeter.
Är danska kvinnor annorlunda än svenska kvinnor?
Kvinnor förtjänar mer
Självklart inte.
Skillnaden ligger i synen på födande och i vilket förtroende kvinnor ges att fatta beslut om sina egna kroppar.
I Sverige behöver vi börja se födande som något friskt – inte som ett medicinskt problem från första stund.
För friska kvinnor med normala graviditeter bör hemförlossning med utbildad vårdpersonal vara ett legitimt, tryggt och tillgängligt alternativ.
Kvinnor förtjänar mer än standardlösningar.
Vi förtjänar rätten att föda på våra villkor.
En mamma som vill föda tryggt på sina villkor
