KRÖNIKA
Tänk om vi kunde ta bilen till världens vackraste ö, Gotland…
I dag brottas både gotlänningarna och det gotländska näringslivet (trots rabatt) och fastlänningarna (både företag och privatpersoner) med förhållandevis höga biljettpriser på de tidsödande färjeturerna mellan Visby och fastlandshamnarna.
Via Öland
Mitt förslag är att staten går in och bygger en bro mellan Oskarshamn och Visby (eller Klintehamn), via norra Öland.
En bonuseffekt är alltså att vi får ytterligare en Ölandsbro, vilket i praktiken blir tre (en mellan Kalmar och Färjestaden, en mellan Oskarshamn och Byxelkroksområdet och en mellan Grankullaviksområdet på norra Öland och Visby).
Med en fast förbindelse skulle underbara Gotland inte längre vara en isolerad ö i Östersjön.
En bro mellan ostkustens pärla, Oskarshamn, och Visby skulle göra resandet billigare, smidigare och miljövänligare på sikt.
Men den skulle framför allt förändra samhällsstrukturen i grunden och Gotland, norra Öland och Oskarshamnsregionen skulle gå mot en mycket ljus framtid.
Plötsligt blir det möjligt att pendla mellan Gotland och Småland, starta företag och skapa en gemensam arbetsmarknadsregion.
Turismen skulle blomstra, transporterna skulle bli enklare, bostadsmarknaden skulle bli mer flexibel och Gotlands unika näringsliv skulle få nya möjligheter.
Samtidigt skulle Oskarshamn, med omnejd, få ett enormt utvecklingslyft, med fler arbetstillfällen och trivsamma dominoeffekter.
Att bygga en bro över Östersjön är ingen liten uppgift, projektet skulle givetvis sysselsätta tusentals människor.
Konstgjorda öar
Det är ungefär tolv mil mellan Oskarshamn och Visby.
I mitt förslag finns förstås konstgjorda öar för att göra det hela möjligt (en del av dem skulle kunna fungera som rastplatser, tekniska stationer och kanske till och med som små samhällen).
Självklart finns det stora utmaningar.
Djupet i Östersjön, sjöfartsleder och miljöpåverkan på bottenmiljön, med mera, måste hanteras med största försiktighet.
Men vi har gjort det förr: Öresundsbron, för att nämna ett relevant exempel, visar att långsiktiga investeringar i fasta förbindelser betalar sig – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
Det här är inget projekt som ett enskilt bolag kan driva. Det är en satsning som kostar många miljarder.
Det måste vara ett statligt och därmed skattefinansierat infrastrukturprojekt, precis som Öresundsbron var.
Skapar framtidstro
Staten skulle stå som garant, men också som vinnare – i form av tillväxt, skatteintäkter och regional utveckling.
Dessutom ligger projektet i linje med både EU:s mål om sammanlänkade regioner och Sveriges egna klimatmål, där en fast förbindelse skulle kunna minska behovet av bränsletunga färjor.
Det handlar till syvende och sist inte bara om stål, betong och asfalt.
Det handlar om att bygga Sverige lite närmare sig självt – att låta människor, idéer och möjligheter röra sig friare.
En bro mellan Oskarshamn och Visby skulle inte bara binda samman två platser – den skulle även binda samman människor och skapa framtidstro.
En bro till framtiden, således…
Trevlig helg!

Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.