FÖRSLAGET: Sänkt åldersgräns på Systembolaget

Systembolaget
Bilden är en genrebild. Foto & grafik: Systembolaget

ANNONS

SVERIGE

Sänkt åldersgräns på Systembolaget.

Det är Moderaternas förslag.

Partiet vill göra som man har gjort i Finland och Norge, alltså sänka åldersgränsen från 20 till 18 år på alkoholdrycker under 22 procent.

– I dag får man som myndig rösta i riksdagsval, göra värnplikt, ta körkort och köpa alkohol på krogen. Då är det också rimligt att åldersgränsen för att handla på Systembolaget blir 18 år, säger statsministern och moderatledaren Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

Läs mer om valet 2026 här, på vår valsajt

+1
3
+1
1
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1
+1
9

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS