KRISTDALA
På torsdagen skickade Kristdala Hemtjänst ett öppet brev till politiker och tjänstepersoner i Oskarshamns kommun (läs det här).
Hur reagerar Socialdemokraternas ordförande Anton Sejnehed och kommunstyrelsens ordförande Andreas Erlandsson (S) på det som framförs där?
ON ställde frågan till dem.
Här är svaret:
”Så här har vi svarat hemtjänstgruppen:
Hej,
Tack för ert mail och att ni hör av er!
Vi har tagit del av era synpunkter och har tidigare hört liknande från andra arbetsgrupper inom äldreomsorgen. Det är en av anledningarna till att vi har tagit initiativ till ett partsgemensamt råd mellan arbetsgivare och fackliga organisationer. Rådet träffas regelbundet för att titta på schema- och bemanningsfrågor inom främst äldreomsorgen. En del är också att arbeta med omvärldsbevakning och hur andra arbetar med schema- och bemanningsfrågor. Därför har deltagare från rådet varit på besök hos Mörbylånga kommun för att lyssna till deras arbete, vad som fungerar bra och vad som inte fungerar bra.
Vår ingång är att Oskarshamns kommun behöver hitta en modell för schema- och bemanningsfrågor som ger arbetstagare en god arbetsmiljö.
Hälsningar
Anton Sejnehed och Andreas Erlandsson.”
