Högsby kommun behöver fler deltidsbrandmän: ”Gärna fler kvinnor”

Räddningstjänstens fordon
Bilden är en genrebild. Foto: Peter A Rosén

ANNONS

HÖGSBY KOMMUN

Högsby kommun är i behov av fler deltidsbrandmän i beredskap.

Det berättar kommunalrådet Stihna Johansson Evertsson (C).

– Vi ser väldigt gärna att det blir fler kvinnor i kåren. Vi har några stycken – men det finns plats för fler, säger hon.

Hur många deltidare behöver ni?

– Ju fler man är, desto mer flexibilitet får man i organisationen. Vi har pratat om att det i alla fall vore bra att få in sex personer till.

Befinner ni er på gränsen i dagsläget?

– Ja, så har det varit länge. Men vi har fått in några nya.

Är det i Högsby nytillskotten behövs – eller är det i Fagerhult?

– Det behövs på båda ställena. Behoven är stora.

ARKIVFOTO

PETER A ROSÉN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS