Hyresgäst: Bygg småhus i stället för lägenheter

En liten röd stuga med tegeltak och en liten trädgård
Bilden är en genrebild. Foto: ChatGPT

ANNONS

INSÄNDARE

Jag är hyresgäst i en lägenhet i ett flerfamiljshus där vi bor alldeles för tätt inpå varandra.

Läste insändaren från en förbannad hyresgäst som uppmanar grannen, eller grannarna, att sluta dra möbler över golven dag ut och dag in.

Håller med om allt som lägenhetsinnehavaren i fråga skrev.

Eller rättare sagt:

I en skokartong staplad ovanpå andra skokartonger…

Vi lever vägg i vägg med varandra.

Golv mot tak. Ljud som aldrig riktigt försvinner.

Grannen ovanför går.

Det hörs.

Grannarna stör

Det stör.

Grannen bredvid pratar.

Det hörs.

Det stör.

”Det luktar för jävligt”

Trött hyresgäst

Grannen på balkongen röker.

Det märks.

Det luktar för jävligt.

Någon drar en stol över golvet.

Det hörs – överallt.

Det här är vardag för väldigt många människor i Sverige.

Sverige är stort

Och frågan är:

Varför?

Vi bor i ett avlångt land med enorma ytor.

Skogar.

Mark.

Utrymme.

Ändå bygger vi människor på höjden, tätt ihop, som om varje kvadratmeter vore en bristvara.

De flesta människor drömmer inte om att bo i lägenhet.

”En dörr att stänga. En liten trädgård”

Trött hyresgäst

De drömmer om ett eget hem.

En dörr att stänga.

En liten trädgård.

Ett liv utan att ständigt behöva ta hänsyn till ljud från andra – eller oroa sig för att störa själv.

Men i dag är den drömmen långt borta för många.

Småhus är för dyra

Småhus är för dyra.

Mark är svår att få och dyr att köpa, förstås.

Byggandet styrs inte av vad människor vill ha – utan av vad som är enklast, billigast och mest effektivt att trycka upp.

Här borde staten (alltså vi, tillsammans) kliva in.

Varför inte satsa på att bygga lagom stora småhus på flera platser i landet?

”Vem vill bo i flerfamiljshus som påminner om DDR-kaserner?”

Trött hyresgäst

Hyresrätter – men i småhusform.

Rimliga hyror.

Möjlighet för fler att få ett eget utrymme utan att behöva köpa för miljoner.

På sikt kan de som vill köpa loss det aktuella boendet från staten.

Det skulle:

  • Minska trångboddheten.
  • Öka livskvaliteten (vem vill bo i flerfamiljshus som påminner om DDR-kaserner?).
  • Ge barn bättre uppväxtmiljöer.
  • Minska konflikter mellan grannar.

Och kanske viktigast av allt:

Det skulle ge människor lugn.

För det handlar inte bara om boende.

Det handlar om hur vi lever våra liv.

I dag tvingas många in i boendeformer de egentligen inte vill ha.

I Sverige finns det möjligheter

Inte för att de väljer det – utan för att alternativen saknas.

Sverige har plats.

Sverige har möjligheter.

”Merparten av oss vill ha småhus!”

Trött hyresgäst

Det som saknas är viljan att tänka nytt.

Vi behöver inte fler skokartonger.

En valfråga?

Vi behöver fler hem.

Riktiga hem!

Ge oss riktiga hem – inte fler lägenhetslådor!

Merparten av oss vill ha småhus!

Något parti som vill driva frågan i valrörelsen, månne?

En trött hyresgäst

Läs fler insändare här

+1
23
+1
2
+1
0
+1
1
+1
0
+1
4
+1
2

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS