Insändare: Det är inte lagen som tvingar fram dåliga scheman

Medarbetare inom omsorgen och en kalender
Bilden är en genrebild. Foto: Canva

ANNONS

INSÄNDARE

Gör om – gör rätt, Oskarshamns kommunpolitiker!

Det har blivit ett återkommande svar från politiker i Oskarshamns kommun när personal inom äldreomsorgen lyfter sin arbetssituation:

”Det är lagar och regler vi måste förhålla oss till.”

Ja, det stämmer.

Men sluta använda det som en ursäkt för att slippa ta ansvar.

Vi som arbetar som undersköterskor och vårdbiträden förstår mycket väl att kommunen inte kan ändra på lagstiftning.

Vi vet att regler som elva timmars dygnsvila kommer från EU-regler och nationell lagstiftning.

Det begriper vi.

Kommunen har fattat besluten

Men det är inte där problemet ligger.

Det är inte regeringen eller EU som har beslutat att personal ska arbeta 19 arbetsdagar per fyraveckorsperiod oavsett tjänstgöringsgrad.

Det är inte regeringen eller EU som har beslutat om varannan helg.

Det är inte regeringen eller EU som har beslutat om sexdagarsveckor.

Det är inte regeringen eller EU som har beslutat om delade turer för personalen i Kristdala hemtjänst.

Det är beslut som har fattats på kommunal nivå.

När ni politiker svarar med att hänvisa till lagar och regelverk som ni själva inte råder över blir det bara ett sätt att flytta fokus från de beslut som faktiskt ligger på ert bord.

”Ansvar innebär inte att peka på någon annan”

Omsorgsanställd i Oskarshamns kommun

Ansvar innebär inte att peka på någon annan.

Ansvar innebär att hitta lösningar inom de ramar som finns.

Andra kommuner har lyckats skapa bättre scheman och bättre arbetsvillkor trots exakt samma lagstiftning.

Varför skulle det vara omöjligt i Oskarshamns kommun?

Sanningen är att det handlar om vilja, prioriteringar och ledarskap.

Personal lämnar

Personal lämnar verksamheten.

Erfarna medarbetare söker sig bort.

Nya medarbetare tvekar inför att stanna.

Samtidigt fortsätter man att förklara problemen med sådant som ligger utanför kommunens kontroll.

”Det håller inte längre”

Det håller inte längre.

Ingen förväntar sig mirakel.

Men vi förväntar oss att våra folkvalda tar ansvar för de beslut som faktiskt är deras egna.

Skyll inte ifrån er

Sluta skylla ifrån er.

Sluta gömma er bakom lagar som alla kommuner måste följa.

Börja istället arbeta fram en modell som fungerar för både personal och verksamhet.

Oskarshamns kommunpolitiker – det är dags att göra det ni är valda för att göra.

Gör om, gör rätt.

Omsorgsanställd

Läs fler insändare här

+1
75
+1
6
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev varje lördag! Fullmatat med veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.*

*Nyhetsbrevet är självklart GRATIS!

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS