INSÄNDARE
Håller helt och hållet med insändarskribenten som skriver om varm mat till våra äldre.
Tyvärr är det så illa i dagens moderna samhälle att vi, rent krasst, inte värnar om våra nära och kära längre i samma utsträckning (det finns undantag).
Det var bättre förr.
Tyvärr är det också så dråpligt att våra nu folkvalda, kommersiella politiker, inte förmår oss till detta och varken tänker eller agerar i andra banor.
Det finns ett gammalt svenskt talesätt som lyder:
Om man vill något så får man göra det själv.
Gäller ung som gammal – även mig.
Bjud hem de äldre
Det vill säga, med förhoppning:
Integrera de äldre, till exempel:
Bjud hem dem eller bjud ut anhöriga på fika och middag med mera.
Besök anhöriga som av olika anledningar inte tar sig ut och inte får fika eller mat på annat sätt.
Att umgås har vi slutat med, inte bara sedan covid-19-pandemin.
Det krävs så lite – men kan ge så mycket.
Ge de äldre ett värdigt liv.
En källa till gemenskap
Ta kontakt.
Håll kontakt.
Äta matlådan – med vem eller vilka?
Middagar är, utöver näringen, framför allt en källa till gemenskap, njutning och kulturell identitet.
Fuck ensamheten.
Vi måste skärpa oss.
Oskarshamnsbo
