INSÄNDARE
Rennäringen berör hela Sverige.
Vi går mot kristider när det gäller klimatet och vi vet ännu inte hur det går med de krig som pågår i Ukraina och Mellanöstern.
Tidigare var Sverige självförsörjande när det gällde livsmedelstillgången.
I dag är vi beroende av import på grund av att jordbruken läggs ned till följd av bristande lönsamhet.
Det beredskapslager som vi hade brändes upp under Fredrik Reinfeldts tid som statsmininster.
Att bygga upp ett nytt tar år.
Om vi ska klara en kris måste böndernas villkor stärkas, för att inte tala om rennäringens viktiga roll i sammanhanget.
Nu vill Ebba Busch (KD) minska antalet renar, alltså minska urinvånarnas inkomster.
Kan inte politikerna halvera sina löner i stället?
Rennäringen är ingen hobby och när krisen kommer behövs varenda ren för att kunna försörja Sveriges folk med mat.
Renantalet borde fyrdubblas om vi ska klara oss, men Ebba Busch kanske tror att vi ska överleva på den falukorv hon stod och viftade med i riksdagen när matpriserna gått upp till oacceptabel nivå.
Tanke och konsekvens hör tydligen inte till politiken.
Astrid Boman
Kalmar
