INSÄNDARE
När man följer det som nu kommer fram i ärendet kring bostadsbolaget Byggebo i Oskarshamn, så måste det tas på allvar.
De uppgifter som framförs i insändare är, om de stämmer, mycket allvarliga.
I så fall är det svårt att förstå hur situationen kan få fortsätta utan åtgärder från ägarnas sida.
Bolaget har en styrelse som ytterst bär arbetsgivaransvaret för vd:n.
Utifrån det som framkommer väcks frågor om hur detta ansvar utövas.
Det har också framförts kritik mot hur ledningen arbetar och hur närvaron i verksamheten ser ut.
Finns anledning att agera
Jag uppfattar att detta bidragit till en situation som nu diskuteras öppet.
Det finns därför anledning att agera.
Mitt råd till ägarna är att ta initiativ till en oberoende genomlysning av verksamheten.
Det finns extern kompetens att tillgå för detta.
Det kan också finnas skäl att tillfälligt pausa delar av ledningen under en sådan process, för att skapa förtroende och arbetsro.
Det här handlar inte i första hand om politik, utan om ansvar, styrning och de anställdas arbetsmiljö.
Om detta inte tas på allvar riskerar förtroendet att påverkas ytterligare.
Med ett val i närtid är det också en fråga som sannolikt kommer att få ökad uppmärksamhet.
Före detta företagskonsult
