Insändare: ”Låt pappadagarna gå över till mamman”

Spädbarn med mamma
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

ANNONS

INSÄNDARE

Jag tycker att pappans öronmärkta dagar i föräldraförsäkringen ska gå till mamman om inte jag, som pappa, kan ta ut dem, slösa inte bort familjens tid!

Varför ska värdefulla dagar med våra barn gå upp i rök?

I dag är 90 av föräldradagarna låsta till varje förälder.

Om pappan inte kan eller vill ta ut sina dagar – då försvinner de.

Det är inte bara märkligt.

Familjer straffas

Det är ett slöseri.

För vad är egentligen syftet med föräldraförsäkringen?

Är det att styra hur familjer ska leva sina liv – eller att ge barn och föräldrar så mycket tid tillsammans som möjligt?

Verkligheten ser olika ut.

Alla familjer har inte möjlighet att dela lika på ledigheten.

Det kan handla om ekonomi, arbetsvillkor, egenföretagande eller andra praktiska skäl.

I vissa fall vill den ena föräldern helt enkelt vara hemma mer – och den andra mindre.

”I dagens system straffas de familjerna”

En pappa som vill se mer flexibilitet

Men i dagens system straffas de familjerna.

Om pappan inte tar ut sina 90 dagar, då brinner de inne.

Mamman får inte ta över dem – trots att barnet hade kunnat få mer tid hemma.

Det är svårt att förstå logiken i det.

Det borde vara barnets bästa som står i centrum.

Inte principer.

Viktigt med valfrihet

Varje dag med ett litet barn är värdefull.

Varje dag som försvinner i systemet är en dag då barnet går miste om trygghet, närhet och tid med en förälder.

Förespråkarna för dagens system menar att det handlar om jämställdhet.

Och visst är det viktigt att båda föräldrarna ges möjlighet att vara hemma.

Men jämställdhet kan inte bygga på tvång.

Riktig jämställdhet handlar om valfrihet.

”Låt i stället dagarna vara flexibla”

Om att familjer själva får avgöra vad som fungerar bäst i just deras situation.

I dag har staten i praktiken sagt: “Gör som vi tycker – annars förlorar ni dagarna.”

Det är inte rimligt.

Låt i stället dagarna vara flexibla.

Om pappan inte tar ut sina dagar, låt dem gå över till mamman – eller tvärtom.

Det viktiga är inte vem som är hemma, utan att barnet får tiden med föräldern.

Dags att tänka om

Vi borde inte ha ett system där dagar kastas bort – samtidigt som småbarnsföräldrar kämpar för att få ihop vardagen.

Det är dags att tänka om.

Låt familjerna bestämma själva.

Och låt inga dagar gå till spillo.

Återigen:

Låt pappadagarna i föräldraförsäkringen gå över till mamman, eller tvärtom, det viktiga är att familjerna själva får bestämma över sina liv.

Klåfingriga politiker har inte med våra liv att göra!

En pappa som vill se mer flexibilitet

Läs fler insändare här

+1
13
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS