ANNONS

Händer som håller upp färgglada pratbubblor
Foto: Freepik

Insändare: ”Reklam ska gynna alla – inte bara de största plånböckerna”

ANNONS

INSÄNDARE

Reklam ska gynna alla – inte bara de största plånböckerna…

I dagens samhälle är vi ständigt omgivna av reklam.

Den finns på bussar, i mobilen, på sociala medier, i skolor, i tv – överallt.

Men alltför ofta handlar reklamen bara om en sak: att få oss att konsumera mer, snabbare och ofta helt i onödan.

I en tid där vi borde fokusera på hållbarhet, jämlikhet och ansvar, måste vi ställa oss frågan:

Vem gynnar reklamen, egentligen?

Många gånger är det storföretagen med miljardbudgetar som syns och hörs mest.

Deras budskap tränger ut mindre aktörer, ideella organisationer och alternativa röster.

”Kan vara något bra”

Samtidigt ser vi hur reklam förstärker ideal, könsroller och konsumtionsmönster som skapar ohälsa, stress och skulder – särskilt bland unga.

Men reklam kan vara något bra.

Den kan lyfta lokal kultur, främja småföretag, sprida viktig samhällsinformation, stärka mångfald och uppmuntra till hållbara val.

För att detta ska bli verklighet krävs en ny syn på reklam: att den ska vara tillgänglig, inkluderande och i grunden utformad för att gynna alla – inte bara de med störst plånbok eller högst vinstkrav.

Vi behöver lagar och riktlinjer som styr reklamen mot det gemensamma bästa.

Men vi behöver också konsumenter som säger ifrån, och kreatörer som väljer att använda sitt inflytande klokt.

Reklam borde inte bara sälja – den borde tjäna samhället, lyfta människor och gynna alla, inte bara några få.

Kevin Johansson

+1
7
+1
1
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS