Insändare: Ska akuten i Oskarshamn vara kvar – ja eller nej?

Akutmottagningen på Oskarshamns sjukhus
Akutmottagningen på Oskarshamns sjukhus. Arkivfoto: Peter A Rosén

ANNONS

INSÄNDARE

Valet i höst är avgörande för Oskarshamns sjukhus – vågar ni stå för det ni gör?

Nu räcker det.

Det som händer med Oskarshamns sjukhus är inte längre en fråga om “utveckling” eller “anpassning av vården”.

Det är en politisk nedmontering.

Och alla som följer frågan vet det.

Från hösten 2025 stängdes akuten i praktiken för direktbesök.

Invånarna ska i stället gå via 1177 eller hälsocentral.

Det låter kanske rimligt på papperet.

Färre kommer fram

Men i verkligheten innebär det något helt annat:

Färre patienter kommer fram.

Färre registreras.

Och plötsligt ser statistiken ut som att behovet minskar.

Sedan kommer nästa steg – som redan är förutsägbart:

“Underlaget är för lågt.”

“Verksamheten är inte hållbar.”

“Vi måste prioritera.”

Det här är ingen slump.

Det är en strategi.

Och mitt i detta står politikerna – tysta.

Inte i möten.

Inte i intervjuer.

Inte i den offentliga debatten där frågorna faktiskt ställs.

”Ni vet att tillgängligheten försämras”

En engagerad invånare – och väljare

Ni väljer att inte svara.

Och det är där problemet börjar på riktigt.

För när politiker inte svarar i en så här avgörande fråga handlar det inte längre om okunskap.

Då handlar det om att man inte vill stå för konsekvenserna av sina egna beslut.

Ni vet mycket väl vad detta innebär.

Ni vet att:

Tillgängligheten försämras.

Tryggheten minskar.

Förtroendet raseras.

Ändå fortsätter ni.

Utan att ta diskussionen öppet.

Utan att möta invånarna där de är.

Inte en tjänstemannafråga

Och då är det dags att säga det rakt ut:

Det här är inte en tjänstemannafråga.

Det här är ert ansvar.

Regionens politiker.

Kommunens politiker.

Ni kan inte gömma er bakom processer, utredningar eller formuleringar längre.

Valet närmar sig snabbt.

”Den här frågan kommer inte att försvinna”

Och en sak är säker:

Den här frågan kommer inte att försvinna.

Den kommer att växa.

Den kommer att ställas i varje debatt.

I varje valstuga.

I varje möte med väljare.

Och då räcker det inte med vaga svar.

Då kommer ni behöva stå för vad ni faktiskt gör.

Är detta bara början?

Så låt oss vara tydliga redan nu:

Vill ni ha kvar en fungerande akut i Oskarshamn – ja eller nej?

Tycker ni att dagens utveckling är acceptabel – ja eller nej?

Är detta slutmålet – eller bara början?

Inga fler formuleringar.

”Ni har fortfarande chansen att visa ledarskap”

Inga fler bortförklaringar.

För det här handlar inte bara om vård.

Det handlar om något mycket större:

Förtroendet mellan invånare och makthavarna.

Valet närmar sig

Och just nu håller det på att gå förlorat.

Ni har fortfarande chansen att visa ledarskap.

Men då krävs något ni hittills inte har visat:

Tydlighet.

Ansvar.

Mod.

Annars kommer väljarna att göra det åt er i höst.

En engagerad invånare – och väljare

Läs mer om valet 2026 här

+1
80
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS