INSÄNDARE
Vad fan är det som händer på Byggebo?
Byggebo är Oskarshamns kommuns helägda bostadsbolag, styrt av Socialdemokraterna och Moderaterna, där S också innehar ordförandeposten.
Nu framkommer i ett omfattande reportage i Oskarshamns-Tidningen uppgifter om tystnadskultur, där medarbetare upplever att de inte får prata om arbetsmiljön.
Samtidigt vittnar anställda om psykosocial ohälsa, mobbning, härskartekniker och utanförskap.
Det finns uppgifter om att personer behövt söka psykologhjälp på grund av situationen på arbetsplatsen.
Något är fel
På bara en månad har åtta medarbetare slutat. Det är inte normalt. Det är en tydlig signal om att något är fel.
Samtidigt visar medarbetarenkäter att problemen inte är enstaka upplevelser, utan något som faktiskt förekommer i organisationen.
Ändå möts detta av klassisk ledningsretorik från den verkställande direktören och från Socialdemokraterna i reportaget.
Det talas om att personalomsättning är “sunt”.
Att ”alla inte passar in i värderingarna”.
Och att man nu ska bygga “Byggebo 2.0”.
Bolagets vd Benoni Ingelsjö arbetar dessutom periodvis från Spanien, vilket väcker frågor om ledarskap och närvaro, inte minst med tanke på det ansvar och lön som följer med rollen.
Det här handlar inte om enskilda medarbetare.
Kan lämna uppgifter anonymt
När människor lämnar i den här omfattningen är det nästan alltid ett lednings- och styrningsproblem.
Är det här det ledarskap som Socialdemokraterna står bakom?
Och en annan fråga, direkt till er som arbetar eller har arbetat på Byggebo: Vad är det ni inte får säga? Vad är det ni förväntas vara tysta om?
I Sverige finns ett starkt skydd för den som vill lämna uppgifter till medierna, bland annat genom tryckfrihetsförordningen.
Det är fullt möjligt att slå larm anonymt.
Kanske är det dags att fler gör just det.
Sanningssökande medborgare
