INSÄNDARE
Valet 2026 handlar inte om rapporterna – det handlar om resultaten.
Under snart två år har debatten om Oskarshamns sjukhus varit en av de största politiska frågorna i vår kommun.
Det har skrivits insändare, debattartiklar och pressmeddelanden.
Politiker har försvarat besluten.
Tjänstemän har presenterat rapporter.
Invånare har ställt frågor.
Journalister har granskat processen.
Hur hamnade vi här?
Men trots allt som sagts finns det fortfarande en fråga som aldrig fått något tydligt svar:
Hur hamnade vi här?
När Region Kalmar län presenterade EY-utredningen fick invånarna höra att förändringar var nödvändiga för att skapa en mer hållbar vård.
Kompetensförsörjning, tillgänglighet och patientsäkerhet lyftes fram som avgörande argument.
Det lät rimligt.
Ingen vill ha en vård som inte fungerar.
Ingen motsätter sig utveckling.
Ingen motsätter sig att skattepengar används effektivt.
Men redan från början började frågor ställas.
Inte av politiska motståndare.
Inte av konspirationsteoretiker.
Utan av vanliga invånare, vårdpersonal och människor som faktiskt tog sig tid att läsa rapporterna.
Kritiken handlade om jämförelserna mellan sjukhusen.
Kritiken handlade om statistiken.
Kritiken handlade om konsekvensanalyserna.
Ställde samma fråga
Många ställde samma fråga:
Har regionen verkligen analyserat konsekvenserna för Oskarshamn?
Har man analyserat effekterna för invånarnas trygghet?
Har man analyserat effekterna för näringslivet?
Har man analyserat effekterna för nyindustrialiseringen?
Har man analyserat effekterna för totalförsvaret och en kommun som redan idag spelar en central roll för svensk energiförsörjning?
”Frågorna var många. Svaren var få”
En engagerad invånare i Oskarshamn
Frågorna var många.
Svaren var få.
Istället återkom samma budskap gång på gång.
Rapporterna visade vägen.
Experterna hade gjort sina analyser.
Politikerna fattade ansvarstagande beslut.
Debatten borde gå vidare.
Trots detta fortsatte frågorna.
Fick inte svar
För många invånare upplevde att de inte fick svar på det mest grundläggande av allt:
Varför var förändringarna nödvändiga just i Oskarshamn?
Sedan kom besluten.
Förändringarna genomfördes.
Invånarna fick höra att den nya modellen skulle ge bättre vård, bättre resursutnyttjande och bättre tillgänglighet.
Därefter förändrades debatten.
Från att ha handlat om teorier började den handla om verklighet.
Plötsligt var det inte längre rapporter som diskuterades.
Det var människors upplevelser.
Det var tillgängligheten.
Det var telefonköerna.
Det var osäkerheten kring vart man skulle vända sig.
”Det var då som allt fler började ställa en ny fråga”
Det var frågan om vad som egentligen förändrats i praktiken.
Det var då som allt fler började ställa en ny fråga:
Såg ansvariga politiker verkligen konsekvenserna av sina egna beslut?
Långa väntetider
För samtidigt som invånarna hänvisades till 1177 började även politiker själva skriva debattartiklar om problem med tillgänglighet och långa väntetider.
Samtidigt fortsatte diskussionen om akutmottagningens framtid.
Samtidigt fortsatte diskussionen om vårdplatser.
Samtidigt fortsatte diskussionen om destinationsstöd och ambulansflöden.
Bit för bit började människor uppleva att sjukhusets uppdrag förändrades.
Och här uppstår den kanske viktigaste frågan av alla.
Om kritiken var felaktig – varför har den aldrig bemötts ordentligt?
Om konsekvensanalyserna var korrekta – varför redovisas inte resultaten?
Om besluten varit framgångsrika – varför är behovet av att försvara dem fortfarande så stort?
”I en demokrati måste stora reformer tåla granskning”
I en demokrati måste stora reformer tåla granskning.
Inte bara innan besluten fattas.
Utan även efteråt.
Det räcker inte att säga att något kommer fungera.
Man måste också kunna visa att det fungerade.
Det räcker inte att hänvisa till en rapport.
Man måste också kunna visa utfallet.
Det räcker inte att hänvisa till framtiden.
Till slut kommer framtiden ikapp.
Och då återstår bara resultaten.
Där står vi i dag
Det är där vi står i dag.
Den styrande majoriteten i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – har haft det politiska ansvaret genom hela processen.
De har beställt utredningarna.
De har fattat besluten.
De har försvarat besluten.
Och därför är det också de som nu måste svara för resultaten.
Inte tjänstemännen.
Inte konsulterna.
Inte rapportförfattarna.
Politikerna.
Det är så demokrati fungerar.
Valet 2026 kommer därför inte handla om vad som stod i EY-rapporten.
Det kommer inte handla om gamla presskonferenser.
Det kommer inte handla om vem som vann debatten på sociala medier.
”Har invånarna fått den vård de blev lovade?”
Det kommer handla om något mycket enklare.
Har invånarna fått den vård de blev lovade?
Har tillgängligheten blivit bättre?
Har tryggheten blivit större?
Val den 13 september
Har resurserna använts bättre?
Har resultaten motsvarat de löften som gavs?
Om svaret är ja kommer väljarna att belöna de ansvariga.
Om svaret är nej kommer väljarna att dra sina egna slutsatser.
För i slutändan handlar detta inte bara om ett sjukhus.
Det handlar inte bara om en rapport.
Det handlar om förtroendet för de människor som fått väljarnas uppdrag att fatta beslut för vår gemensamma framtid.
Och det förtroendet kommer att prövas den 13 september 2026.
En engagerad invånare i Oskarshamn
