DEBATTARTIKEL
Med pompa och ståt invigde Attraktiva Oskarshamn ett 40-tal företagsskyltar placerade ovanför Långa soffan nere vid hamnen.
Oskarshamns i särklass bästa marknadsföringsplats.
Samtliga skyltar är sterilt lika och totalt intetsägande.
De ansvariga säger vid tillställningen att kommunen har cirka två tusen företag, men bara 40 får plats.
”Vem är road?”
En fråga man måste ställa sig är: vem är road att gå 72 meter (den långa soffans längd) och titta på företagsnamn?
Oskarshamn har en spännande historia som industristad och framtiden ser lovande ut med nya innovationer inom kärnkraftsindustrin.
Mer intressant för både turister och lokalbefolkningen hade varit att informera om Oskarshamns tillväxt som industristad – till exempel varvsindustrin, Jungnerbolaget, Be-Ge hytterna till Scania-lastbilarna, Kopparverket, Liljeholmens ljustillverkning och fram till dagens industrier och vidare fram i tiden med de kommande kärnkraftsanläggningarna.
Med bilder och enkel text hade 72-metersvandringen blivit mycket intressant och lärande för både barn och vuxna.
Dessutom en mycket bra reklam för staden Oskarshamn.
Jan Johansson
Oskarshamnspartiet

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se