VÄRLEBO
Klockan 17.11 på måndagen inkom ett larm om en brand, utomhus, i en husbil på riksväg 34, i höjd med Värlebo, strax utanför Långemåla.
På trygghets- och larmcentralen berättade man att husbilen stod parkerad vid 34:an och att den var övertänd.
Senare beskrevs den som helt utbränd.
Räddningstjänsten var klar på platsen strax efter klockan 18.
Trafiken var initialt helt avstängd i båda riktningarna.
Branden ledde inte till några personskador.
Uppdatering:
”Det finns inga misstankar om brott i samband med branden”, skriver polisen på sin hemsida.
Uppdatering, onsdag:
Peter Karlsson, förundersökningsledare vid polisen i Oskarshamn, berättar att den drabbade, en man i 80-årsåldern, var på väg till Öland tillsammans med hustrun när de kände att det luktade bränt.
Mannen svängde in på en parkeringsficka för att kontrollera det hela; de såg då lågor i köksdelen och lämnade husbilen.
Gasoltuberna ska ha varit avstängda, enligt mannen, som vidare rapporterade om kraftig rökutveckling.
Sedan small det till och husbilen var snart övertänd.
Den är tio år gammal och renoverad i köket för ett par år sedan.
Brandorsaken är oklar, men det finns alltså ingen misstanke om brott.
