Klagomål på hemtjänsten i Oskarshamns kommun: ”Min svärmor är livrädd”

Klagomål på hemtjänsten i Oskarshamns kommun: ”Min svärmor är livrädd”

2021-02-05 0 av Peter A Rosén



OSKARSHAMNS KOMMUN

”Min svärmor är livrädd.”

Det säger en person som Oskarshamns-Nytt pratar med på fredagen.

Mannen, som vill vara anonym i artikeln, berättar att hans svärmor, som bor i Oskarshamns kommun, betalar för hemtjänstinsatser.

”Språkförbistring”

”Problemet är att mycket inte blir utfört, på grund av språkförbistring. Flera i hemtjänstpersonalen pratar så knackig svenska att min svärmor inte förstår vad de säger. Och de förstår, i sin tur, inte vad hon säger.”

”Vid ett tillfälle frågade hon personalpersonen om han kunde rengöra kaffeperkulatorn. ”Visst”, sa personen ifråga och satte i kontakten, utan att göra något mer. Han förstod helt enkelt inte vad hon sa. Och när de ska handla åt henne, så förstår de många gånger inte vad det står på lappen. Till råga på allt är det nya hemtjänstpersoner varje dag. Nya ansikten hela tiden.”

”Min svärmor vet inte vad hon ska ta sig till. Hon tycker att det är hemskt. Får det verkligen gå till så här? Det är ju sjukt”

EN SVÄRSON

”Min svärmor vet inte vad hon ska ta sig till. Hon tycker att det är hemskt. Får det verkligen gå till så här? Det är ju sjukt. Man måste väl ändå ha personal som kan prata svenska, eller? Fy fan för att bli gammal i det här landet. Många av de gamla orkar inte säga ifrån. Jag ska lämna in en synpunkt till Oskarshamns kommun om detta”, säger svärsonen, som betonar att han inte har något emot invandrare.

Men för att kunna ta ett arbete måste de lära sig att prata svenska ordentligt, understryker han.

Vår tidning söker kommunrepresentanter för en kommentar.

ARKIVFOTO

FREEPIK