Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Klart: Oskarshamn får en elkartbana

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Nu är det klart.

En elkartanläggning slår upp portarna på Gengasvägen, bakom Okab på västra industriområdet i Oskarshamn, i höst.

Fredrik Harai. Foto: Privat

– Äntligen. Det känns roligt att kunna etablera sig i Oskarshamn, säger Fredrik Harai till vår tidning.

”Det är klart med bygglov och startbesked och allt. Jag har redan dragit i gång med arbetet”

FREDRIK HARAI

– Det är klart med bygglov och startbesked och allt. Jag har redan dragit i gång med arbetet.

Fredrik Harai, som även är känd som platschef på Byggmax i Oskarshamn, är nöjd med platsen.

”Klockren”

– Den är klockren, med tanke på att det är nära till centrum och E22:an.

– Vi kommer att ha banan i ett isolerat tält. Det är beställt och det kommer att byggas upp inom några veckor.

När kan det vara klart?

– Tanken var att vi skulle öppna den 1 oktober – men det blir nog i början av november.

Intresset för elkart verkar vara stort i Oskarshamn, konstaterar Fredrik Harai.

”Många har kommit fram till mig både på Byggmax och på stan och ställt frågor om detta. Det är väldigt efterfrågat, vilket förstås känns väldigt kul”

– Många har kommit fram till mig både på Byggmax och på stan och ställt frågor om detta. Det är väldigt efterfrågat, vilket förstås känns väldigt kul, säger han.

”Ligger rätt i tiden”

– Och vi har många företag i Oskarshamn som vill komma ut och göra någonting. Jag har även pratat med bekanta som driver elkartanläggningar runtom i Sverige – och de berättade att trycket är riktigt högt just nu. De hänger inte med riktigt. Det här ligger rätt i tiden – folk behöver komma ut och göra något nytt och roligt efter coronarestriktionerna.

– Det har inte funnits så mycket att göra för familjer i den här staden.

Vad är det roligaste med elkart?

– Känslan att kunna köra en liten bil inomhus. Här blir det lite mer tävling, fart, fläkt och adrenalin.

Det är som med de klassiska gokartbilarna…

– Ja, och mina elkartbilar är ju framtidens bilar. Det är en helt annan acceleration. Det är kvickare bilar. De är tysta, men det är ändå en häftig upplevelse.

Hur kommer det att fungera med bokningen – får man boka in sällskapsvis eller kan man dyka upp spontant?

–  Min tanke är att ha öppettider både under vardagarna och helgerna. Men man ska även kunna boka banan helt själv, för en grupp. Jag kommer att anordna tävlingar som grupper får boka in sig på. Då är de helt ensamma på banan.

– Jag kommer även att ha drop-in, då man kan vara flera sällskap samtidigt på banan.

Är det en eller flera banor?

– Det är en stor bana på mellan 300 och 350 meter, på en yta som sträcker sig över 1 800 kvadratmeter.

– Sedan får vi se om vi bygger uppåt – med broar och sådant. Det finns plats för det. Men det får bli i framtiden i sådana fall.

Hur många bilar kommer du att ha?

– 16, totalt – varav åtta samtidigt. Det går att köra med fler, men jag har satt åtta som gräns. I och med att det är elbilar, så måste man ladda dem. När en grupp är ute och kör, så laddas de andra bilarna.

”Det finns ingen åldersgräns – men minimilängden är 140 centimeter. Det är för att du ska nå fram till gas och broms”

Hur bred kommer banan att vara?

– Mellan fem och åtta meter, beroende på var du befinner dig på banan. Tre bilar kommer att få plats i bredd, säger Fredrik Harai, som berättar att banan kommer att vara öppen året runt.

Kommer banan även att vara öppen för barn?

– Ja, det finns ingen åldersgräns – men minimilängden är 140 centimeter. Det är för att du ska nå fram till gas och broms.

– En akademi för ungdomar kommer att startas upp – tack vare sponsring från Raiskio i Oskarshamn AB.

Hur mycket pengar går du själv in med i den här satsningen?

– Totalt ligger det på ett par miljoner kronor. Det är en storsatsning. Varje bil kostar omkring 150 000 kronor, med laddare och reservdelar.

– Sedan är det all utrustning runtomkring.

– Jag hoppas att det här ska bli bra för Oskarshamn, säger Fredrik Harai.

Fredrik Harai. Foto: Privat
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS