MÖNSTERÅS KOMMUN
”Under helgen, mellan 25 och 26 april, upptäcktes ett utsläpp ut vid biogasanläggningen utanför
Grimhult”, skriver Mönsterås kommun i ett pressmeddelande.
”Uppskattningsvis har 4 000 kubikmeter biogödsel läckt ut. Mönsterås kommun har polisanmält händelsen som misstänkt miljöbrott enligt kommunens rutiner. Just nu arbetar företaget med att samla upp gödseln och har satt in åtgärder för att begränsa spridningsrisken till närliggande vattendrag. Kommunen har polisanmält händelsen som misstänkt miljöbrott, vilket är en rutinåtgärd, och har även kontakt med Länsstyrelsen Kalmar län. Kommunen har kontakt med näringsidkare vars verksamheter kan vara berörda av utsläppet”, skriver kommunen.
– Biogödsel innehåller främst näringsämning som fosfor och kväve, vilket kan påverka naturen och vattendragen men är inte giftigt för människor att komma i kontakt med. Det finns ingen risk för smitta, materialet som har läckt ut är hygieniserat, säger Malin Engdahl, miljö- och byggchef, i en kommentar.

Läs mer om Mönsterås kommun här
