Kommunen slutar köra ut varm mat till äldre: ”Riv upp beslutet”

Pensionär äter mat AI-genererad
Bilden är en AI-genererad genrebild. Foto: ChatGPT

ANNONS

INSÄNDARE

Ska äldre i Oskarshamns kommun verkligen serveras sämre omsorg för att kommunen vill spara?

Den 1 maj drar Oskarshamns kommun undan ännu en bit av tryggheten för våra äldre.

Då upphör distributionen av lagad och varm mat till pensionärer med beviljad hemtjänst i hemmet.

Det som under lång tid varit en självklar och mänsklig del av äldreomsorgen försvinner nu helt – inte därför att behovet har minskat, utan därför att kommunen väljer att spara pengar.

Först bantades servicen ned stegvis.

Tre maträtter blev två.

Salladen togs bort.

Maten försvinner helt

Nu tas nästa steg: den varma maten försvinner helt.

Kvar lämnas våra äldre med beskedet att kylda eller frysta butikslådor minsann får duga.

Är det verkligen så här Oskarshamns kommun vill behandla den generation som byggt vårt samhälle?

De styrande partierna försvarar beslutet med att ekonomin är ansträngd och att det finns ”likvärdiga alternativ”.

Men det argumentet håller inte för en närmare granskning.

”Äldreomsorgen är inte vilken budgetpost som helst. Den är kommunens kärna”

Göran Rosén, Kristdala

Äldreomsorgen är inte vilken budgetpost som helst.

Den är kommunens kärna.

Den handlar om människor som inte längre kan ordna allt själva, människor som genom ett långt liv arbetat, betalat skatt och byggt det välfärdssamhälle vi andra nu tar del av.

När dessa människor behöver samhällets stöd som mest får de nu beskedet att standarden ska sänkas.

Dagens viktigaste stund

Det är inte bara snålt.

Det är ovärdigt.

Att dessutom påstå att kyld eller fryst färdigmat från butik är ett likvärdigt alternativ till nylagad varm mat är att blunda för verkligheten.

För många äldre är måltiden dagens viktigaste stund.

Den ska ge näring, aptit, energi och en känsla av omsorg.

Den ska vara lätt att hantera och lätt att äta.

Den ska bidra till att förebygga undernäring och ohälsa.

”Det är en försämring – punkt”

En plastförpackning från kylhyllan ersätter inte det.

Det är en försämring – punkt.

Det mest oroande är kanske ändå den politiska signal detta skickar: att när ekonomin pressas är det de mest beroende människorna som först får betala priset.

Inte administrationen.

Inte prestigeprojekten.

Inte de politiska arvodeskostnaderna.

Så får det inte vara

Utan de äldre.

Så får det inte vara i en kommun som säger sig värna trygghet och välfärd.

Demokrati handlar dessutom om mer än att fatta beslut bakom stängda dörrar och sedan hänvisa till siffror i ett budgetdokument.

Demokrati handlar om att lyssna när medborgarna reagerar.

Om att förstå konsekvenserna av sina beslut ute i verkliga människors kök och vardagsrum.

”Framför allt handlar demokrati om att kunna erkänna när man är på väg åt fel håll. Det här är ett sådant tillfälle”

Och framför allt handlar demokrati om att kunna erkänna när man är på väg åt fel håll.

Det här är ett sådant tillfälle.

De kommunpolitiker som röstat ja till att avskaffa den lagade och varma maten till äldre borde nu ställa sig en enkel fråga:

Är detta verkligen den äldreomsorg vi med gott samvete kan stå för?

Bara en rimliga väg framåt

Om svaret är nej – och det borde det vara – då finns bara en rimlig väg framåt:

Riv upp beslutet.

Återinför den varma maten.

Visa att kommunens äldre invånare är värda mer än kommunala besparingskalkyler.

För ett samhälle bedöms inte efter hur det behandlar de starkaste.

Det bedöms efter hur det behandlar dem som är mest beroende av hjälp.

Just nu klarar inte Oskarshamns kommun det provet.

Jag uppmanar berörda politiker att gå denna språkkurs för att förbättra sina möjligheter att ta viktiga beslut.

Göran Rosén

Kristdala

Läs fler insändare här

+1
68
+1
5
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS