OSKARSHAMN
ON har tidigare berättat om en trafikskolas konkurs.
Nu står det klart att Oskarshamns kommun inte vidtar några åtgärder i nuläget kopplat till körkortsstipendierna på Oscarsgymnasiet.
Det beslutet har bildningsnämndens politiker tagit, vilket innebär att körkortsstipendiesatsningen är avslutad.
Om kommunen skulle få utdelning i konkursen kommer dessa pengar att gå till att främja ungdomars intressen generellt i kommunen.
– Vi vet inte om vi kommer få några pengar från konkursboet, konstaterar bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S) på en pressträff på torsdagen.
Han betonar också att alla i nämnden är överens om att det är oerhört tråkigt att man har hamnat i den här situationen.
Satsningen på körkortsstipendier till elever på gymnasiet pågick mellan 2022 och 2024.
Två gånger per år under den aktuella treårsperioden var stipendiet sökbart för elever som hade fyllt minst 17 år under terminen som ansökan skickades in.
820 elever fick körkortsstipendium under tidsperioden i fråga – och en uppföljning av stipendiet, som gjordes i våras, visade att 422 elever – av de 787 elever som valde att skriva in sig på en av de trafikskolor som omfattades av avtalet – tagit körkort.
”Som huvudregel har eleverna haft fram till sin studentdag på sig att utnyttja stipendiet. Enskilda undantag har gjorts utifrån elevers behov och överenskommelse mellan elev och trafikskola. Sista ansökningsomgången genomfördes höstterminen 2024. De elever som då fyllde 17 år och gick i årskurs 2 har fram till sin studentdag i juni 2026 på sig att nyttja stipendiet. I avtalet med trafikskolorna står att avtalet gäller för varje elevs hela utbildning även om denna måste fullgöras efter avtalstidens utgång, men endast så länge eleven är inskriven på Oscarsgymnasiet. Sommaren 2025, efter att avtalstiden löpt ut, försattes Oskarshamns trafikskola i konkurs. 379 elever är eller har varit inskrivna hos Oskarshamns trafikskola under satsningens tre år. Enligt uppgift från trafikskolan i samband med uppföljningen av stipendiet under våren 2025 hade då 207 av stipendiaterna tagit körkort. Oskarshamns kommun gjorde under sommaren en framställan om fordran till konkursförvaltaren. Vid uppföljningen våren 2025 hade Oskarshamns kommun betalat (knappt 8 miljoner kronor totalt) till de båda trafikskolorna som kommunen haft avtal med gällande körkortsstipendiet.”
Begränsat handlingsutrymme
”En kommuns utrymme att handla begränsas av olika regler i såväl grundlagen som kommunallagen. Några viktiga principer när det gäller en kommuns agerande mot enskilda är likställighetsprincipen och förbudet mot understöd av enskild. Likställighetsprincipen innebär att kommunmedlemmar som befinner sig i samma situation ska behandlas lika. Det finns visst utrymme för att särbehandla enskilda, om man har sakliga skäl för den särbehandlingen. Förbudet mot understöd av enskild utan stöd i lag bottnar i att en kommun inte får gynna enskilda eftersom detta inte ses som en angelägenhet av allmänt intresse. Därav är det inte heller en uppgift en kommun ska ägna sig åt. När det gäller situationen med körkortsstipendiet i och med konkursen kan man argumentera för att situationen för de elever som valde Oskarshamns trafikskola som utförare, jämfört med de som valde en annan trafikskola, inte är likadan. De som valde den andra trafikskolan kan ju fortsätta utnyttja hela sitt körkortspaket. Man kan också argumentera för att det, även om det skulle anses att alla elever som beviljades körkortsstipendiet är i samma situation, finns sakliga skäl för att kompensera endast de som drabbades av konkursen. Men samtidigt är det problematiskt att vi inte har någon möjlighet att ta reda på hur stor del av paketet med körlektioner, riskutbildning, körkortslitteratur och teoriutbildning som de olika eleverna hann ta del av innan konkursen.”
”De elever som redan tagit sitt körkort kan förmodas ha använt hela sitt körkortspaket, men för övriga finns det ingen möjlighet att med säkerhet ta reda på hur mycket de tagit del av. Vissa elever kan redan ha utnyttjat hela sitt paket men inte klarat uppkörningen, andra kan precis ha skrivit in sig på körskolan. Skulle bildningsnämnden besluta att kompensera samtliga som valt Oskarshamns trafikskola men som ännu inte tagit sitt körkort med exempelvis fem lektioner till, så blir vissa elever överkompenserade medan andra får färre körlektioner än vad övriga har fått. När det gäller förbudet mot understöd av enskild kan man säga att körkortsstipendiet vid utgångspunkten var en angelägenhet av allmänt intresse på grund av att satsningen ledde till ökad anställningsbarhet för ungdomarna, vilket gynnar hela kommunen. Att det skulle vara en angelägenhet av allmänt intresse att se till att alla ungdomar i just de årskullar som omfattades av satsningen får lika stor möjlighet till subventionerat körkort är däremot ytterst tveksamt. Ur allmänhetens synvinkel har ju effekten av satsningen, att fler ungdomar fått möjlighet att ta körkort och därmed blivit mer anställningsbara, trots allt redan införlivats. Det är också vanligt att människor drabbas vid en konkurs. Det brukar inte ses som en kommunal angelägenhet att kompensera de som drabbas vid en konkurs. Om bildningsnämnden skulle besluta att kompensera de ungdomar som valde Oskarshamns trafikskola inom ramen för sitt körkortsstipendium, kan det beslutet överklagas via laglighetsprövning. Vid en sådan prövning skulle domstolen bland annat pröva om beslutet följer alla rättsliga principer i kommunallagen. Utifrån ovanstående resonemang kring likställighetsprincipen och förbudet mot understöd av enskild är det stor risk för att ett sådant beslut skulle upphävas. Enligt förvaltningens bedömning är satsningen med körkortsstipendium att anses som avslutad och med hänvisning till ovanstående föreslår förvaltningen att inga åtgärder i nuläget vidtas med anledning av en trafikskolas konkurs.”
”Svårt”
”För det fall att kommunen erhåller utdelning i trafikskolans konkurs ser förvaltningen stora svårigheter att skapa en kompensationsmodell för de elever som blivit direkt drabbade av trafikskolans konkurs. Dels är det svårt att få fram uppgifter om vilka elever som drabbats och i vilken utsträckning och dels är det juridiskt problematiskt att ekonomiskt kompensera de drabbade. Vidare skulle det vara administrativt kostsamt och svårt att hantera en kompensation. Däremot anser förvaltningen att eventuella medel som återförs till kommunen via konkursen bör användas för att främja ungdomars intressen generellt i kommunen”, skriver kommunen/bildningsförvaltningen i beslutsunderlaget.

Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.