Warning: preg_match(): Compilation failed: quantifier does not follow a repeatable item at offset 97 in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php on line 136 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 19 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 23 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 27 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 31 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-force-ssl/inc/wp-force-ssl-tools.php on line 39 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 621 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-defender/src/component/class-user-agent.php:136) in /customers/8/4/9/oskarshamns-nytt.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 629 Kritik mot nya elbilsstödet: "Halvhjärtat" | Oskarshamns-Nytt
Tesla som laddar
Bilden är en genrebild. Foto: Freepik

Kritik mot nya elbilsstödet: ”Halvhjärtat”

ANNONS

SVERIGE

Regeringen planerar att införa ett nytt elbilsstöd med hjälp av EU-pengar. Men enligt nuvarande förslag ska stödet endast omfatta vissa inkomstgrupper i utvalda kommuner. M Sverige menar att det inte finns något som tyder på att just dessa grupper står i begrepp att köpa eller privatleasa en elbil.

– Elbilsstödet måste finnas för alla, säger Carl-Erik Stjernvall i ett pressmeddelande.

När klimatbonusen slopades i november 2022 motiverades det med att elbilar inte längre behövde subventioneras, eftersom kostnaden ansågs jämförbar med bensin- och dieselbilar. Men det stämmer inte, vilket statens subventioner av förmånselbilar med miljarder varje år genom ett schablonavdrag på upp till 350 000 kronor tydligt visar.

– Omställningen stannade av när de privata köparna lämnades utan stöd. Tre år senare försöker regeringen återuppliva ett stöd med hjälp av EU-pengar, men det riskerar att inte bli bättre än ambitionen, halvhjärtat, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Riktat stöd

En förutsättning för att få del av EU:s sociala klimatfond är att stödet måste riktas till särskilda grupper. Därför föreslår Naturvårdsverket att endast vissa kommuner – främst gles- och landsbygdskommuner med begränsad kollektivtrafik – ska omfattas. Dessutom måste sökanden tjäna under 80 procent av medelinkomsten och får inte tidigare ha ägt en elbil.

– Bara drygt en fjärdedel av Sveriges 10,6 miljoner invånare bor i de kommuner som omfattas, och ännu färre uppfyller inkomstkravet. Det är långt ifrån självklart att de som träffas av stödet är de som borde ge sig in i exempelvis privatleasing av en ny elbil, vilket ofta är ett dyrt bilägande, säger Carl-Erik Stjernvall.

Snäva och krångliga villkor

Det beror på att olika konsumentgrupper köper olika typer av bilar. Varken samhället eller myndigheter bör uppmuntra till konsumtion eller belåning på det sätt det kan upplevas för den som kan ta del av stödet: att det skulle vara riktat just till dem, och därför ses som en möjlighet.

– Precis som med skrotningspremien riskerar de snäva och krångliga villkoren dessutom göra stödet omöjligt att nyttja. Samtidigt missar man att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och som skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel, säger Carl-Erik Stjernvall.

LÄS MER: Om motor och infrastruktur

+1
1
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
3

ANNONS

Scrolla för mer nyheter

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Nyheter i din inkorg

Varje lördag får du ett nyhetsbrev* med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter nedan och invänta mejlet med bekräftelse i din inkorg:

*Nyhetsbrevet är GRATIS och du kan självklart avsluta det när du önskar.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Secret Link