ANNONS

Kritiserat skolämne om makt, normer och kön görs om för att täcka in olika vetenskapliga perspektiv

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Skolverket har landat i att inte gå vidare med det nya gymnasieämnet makt, normer och kön i sin nuvarande form. Myndigheten kommer i stället göra ett omtag i arbetet genom att bland annat fördjupa dialogen med skolföreträdare och forskare. Detta innebär att ämnet inte kommer att vara valbart till höstterminen 2025.

1 juli 2025 träder gymnasiereformen Gy25 i kraft, som bland annat innebär att kursbetyg ersätts av ämnesbetyg. Samtidigt genomförs en översyn av samtliga ämnen och en del nya ämnen införs. Ett av de nya ämnen som inrättats är gymnasieämnet makt, normer och kön.

Omfattande diskussion

Ämnet har under sommaren varit föremål för omfattande diskussion, både kring vetenskaplighet och kring vilket behov det fyller. Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström har nu kommit fram till att ämnet i sin nuvarande form tas bort. Det formella beslutet fattas inom kort.

“Jag är relativt ny som generaldirektör, beslutet om att inrätta ämnet fattades innan jag tillträdde. Jag blev medveten om invändningarna mot ämnet under sommaren och sedan dess har jag haft samtal med mina medarbetare för att få grepp både om ämnets upplägg och vilket behov det fyller”, säger Joakim Malmström i ett pressmeddelande från Skolverket.

Viktiga frågor

Det är angeläget att skolan kan ge elever möjlighet till fördjupning i viktiga samhällsutmaningar som rör jämställdhet och alla människors lika värde. Det såg myndigheten också i remissrundan i samband med att det nuvarande ämnet skapades. Där fanns det många instanser som välkomnade och såg ett tydligt behov av fördjupning på området.

Frågor kring exempelvis jämställdhet, individens integritet och alla människors lika värde är enormt viktiga. Eftersom de är så angelägna behöver Skolverket också säkerställa att ämnet fångar såväl spännvidden i vetenskapliga perspektiv som bredden i samhällsutmaningarna på området, och som stimulerar elever att utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera kring dessa. 

“När vi nu gör ett omtag ser jag behov av fördjupad dialog med skolans företrädare kring hur behovet av ett sådant fördjupningsämne ser ut. Parallellt ser jag behov av en bredare dialog med forskarsamhället om hur ett sådant ämne bör utformas för att täcka in olika vetenskapliga perspektiv”, säger Joakim Malmström.

Joakim Malmström
Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket. Foto: Skolverket

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS