Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Långa väntetider till 1177: ”Under all kritik”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Tillgängligheten till 1177 Vårdguiden på telefon är under all kritik. Under de senaste sex månaderna har de som ringer i snitt fått vänta runt en halvtimme på att komma fram – i juli var medelväntetiden närmare 40 minuter”, skriver Kristdemokraterna i Region Kalmar län i ett pressmeddelande på onsdagen.

– Jag har upprepade gånger påpekat hur allvarligt det är att tillgängligheten är så dålig, men de senaste siffrorna är de sämsta hittills. Sedan i april är det bara några enstaka procent som har kommit fram till 1177 inom rimlig tid, säger Jimmy Loord (KD).

”Region Kalmar läns mål är att 95 procent av samtalen till 1177 ska besvaras inom nio minuter. Den långsiktiga målbilden är en väntetid på högst fem minuter”, påpekar Kristdemokraterna i pressmeddelandet.

”Jag undrar när den S-ledda majoriteten tänker reagera”

JIMMY LOORD (KD)

– Jag undrar när den S-ledda majoriteten tänker reagera, om den inte gör det nu. Regionen är så långt ifrån uppsatta mål som det går att komma. Våra grannregioner Kronoberg och Blekinge visar att bättre resultat är fullt möjliga, säger Jimmy Loord.

– Det här är en viktig trygghetsfråga för våra medborgare. 1177 på telefon behövs dessutom för att boka tid på jouröppna mottagningar. Den som inte kommer fram hänvisas i praktiken till att göra sina medicinska bedömningar på egen hand eller söka vård akut.

Foto: Kristdemokraterna

Grafik: Kristdemokraterna
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS