Lastbilsflak lossnade på E22:an i höjd med Oskarshamn: Två personer åtalas

Vägarbete på E22
Vägarbete på E22. Foto: Peter A Rosén

ANNONS

OSKARSHAMN

I somras lossnade ett flak/en container från ett släp och landade på vägen på E22:an i höjd med Oskarshamn.

Nu åtalas lastbilschauffören, en man i 20-årsåldern, för brott mot trafikförordningen.

Och hans arbetsgivare, en man i 50-årsåldern, åtalas för brott mot fordonsförordningen.

De förnekar brott.

Det finns vittnesuppgifter och fotografier i bevismaterialet.

Lastbilschauffören hade, enligt åtalet, inte försäkrat sig om att låsanordningen på släpet var funktionsdugligt, vilket ledde till att lasten på släpet inte var förankrad på föreskrivet sätt.

Arbetsgivaren hade, enligt åtalet, brustit i underhåll och skötsel av ekipaget.

ARKIVFOTO

PETER A ROSÉN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev gratis varje lördag! Veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS