KALMAR LÄN
”Region Kalmar län har tilldelats det prestigefyllda Solenergipriset 2026 i kategorin ”Årets anläggning mark”. Utmärkelsen går till regionens nyskapande satsning på solcellstak över parkeringsplatserna vid Oskarshamns sjukhus. Den styrande majoriteten (S, C, V) ser priset som ett kvitto på att regionen leder vägen i den gröna omställningen”, skriver regionens majoritetspartier – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”Branschföreningen Svensk Solenergi delade på torsdagen ut priset med motiveringen att projektet ”andas kvalitet och robusthet” samt att det visar hur outnyttjade ytor som parkeringsplatser kan användas för att producera förnybar el. Anläggningen i Oskarshamn invigdes i september 2025 och är den första i sitt slag i länet.”
Tar ett stort kliv framåt
– Det här priset är ett fantastiskt erkännande för vårt målmedvetna arbete med att göra Region Kalmar län mer självförsörjande på förnybar el. Genom att använda smart teknik och befintliga ytor tar vi ett stort kliv framåt för både miljön och ekonomin. Det visar att vi i den politiska majoriteten omsätter ord i praktisk handling för ett hållbart Småland, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
– Solcellsparkeringar är en bra lösning där vi kombinerar nytta med innovation. Vi omvandlar det som tidigare skulle varit asfaltyta till en energiproducerande anläggning som samtidigt ger väderskydd åt våra besökare. Att vi nu prisas nationellt stärker vår position som en drivande kraft för grön tillväxt och regional utveckling, säger Karin Helmersson (C), regionstyrelsens vice ordförande.
Tänker nytt
– Klimatkrisen kräver att vi tänker nytt och vågar satsa på lösningar som gör skillnad på riktigt. Den här anläggningen bidrar till att sänka våra gemensamma utsläpp och säkrar ren energi till vår välfärd. Att projektet dessutom är kostnadseffektivt gör det till en förebild för hur hela Sverige kan växla upp takten i solcellsutbyggnaden, säger Lena Granath (V), regionråd.
