M Sverige slår larm om laglöshet på vägarna: ”När fick du blåsa senast?”

Kvinna i bil stannad av polis för körkortskontroll
Polisen genomför en körkortskontroll. Bilden är en genrebild. Foto: Liza Simonsson

ANNONS

SVERIGE

Med allt färre synliga poliser på vägarna riskerar trafiken att förvandlas till ett laglöst område.

Det larmar Riksförbundet M Sverige om efter sin senaste kongress, där organisationen nu riktar ett stenhårt krav mot myndigheterna: Polisen måste tillbaka ut på vägarna.

Under Riksförbundet M Sveriges kongress, som gick av stapeln den 23 maj 2026, antogs ett skarpt uttalande gällande bristen på polisiär närvaro i den svenska trafiken. Organisationen menar att den som i dag väljer att strunta i lagar och regler kan göra det med en närmast total förvissning om att beteendet inte kommer att bestraffas.

– De flesta som kör bil känner nog igen sig, det är alltför sällan man ser en målad polisbil i syfte att stävja trafikbrott, konstaterar Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige.

Långt mellan rutinkontrollerna

Enligt M Sverige har rutinkontroller av nykterhet, hastighet och rattsurfing blivit en sällsynthet på de svenska vägarna. Många bilister upplever i dag att polisen i stället främst syns i trafiken via sina egna inlägg på sociala medier, där de informerar om att det för tillfället pågår en nationell trafikvecka.

– Men vi behöver bara gå till oss själva eller våra bilåkande bekanta och ställa frågan: När fick du senast blåsa i en nykterhetskontroll? undrar M Sverige.

Trafikmiljön beskrivs av förbundet som en komplicerad arena där privatbilister, yrkestrafik, hemtjänstpersonal, cyklister och elsparkcyklar ska samverka på ett begränsat utrymme. Samtidigt som majoriteten försöker hålla sig till reglerna, finns det en stor mängd individer som helt saknar respekt för andras säkerhet.

Det handlar om förare som är påverkade av alkohol eller droger, skriver textmeddelanden under färd, struntar i att hålla avstånd eller kör rent vårdslöst med andras liv som insats.

När fick du senast blåsa i en nykterhetskontroll?

M Sverige

Kampanjer räcker inte längre

M Sverige understryker att upplysningskampanjer och vädjanden har nått vägs ände. Så länge risken att åka fast är så pass minimal som den är i dag, kommer det farliga beteendet på vägarna att fortsätta. Det enda som kan bryta den negativa trenden är att målade polisbilar faktiskt syns ute i verkligheten.

Förbundet ser dessutom en djupare samhällsfara med att trafikpolisen har monterats ner. Den utbredda bristen på lagföring på vägarna riskerar i förlängningen att sända ut en signal till allmänheten om att brottslighet även på helt andra områden i samhället kan löna sig.

LÄS MER: Artiklar om riksförbundet M Sverige

+1
4
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev varje lördag! Fullmatat med veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.*

*Nyhetsbrevet är självklart GRATIS!

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS