INSÄNDARE
Jag funderar på Rödsleskolan och arbetsron – hur ser verkligheten ut på andra skolor i Oskarshamns kommun?
Är det verkligen lika illa på alla skolor, eller har vissa föräldrar bara tystnat?
På ett föräldraråd nyligen uttryckte en skolledare att problemen med stök, konflikter och bristande arbetsro på ett av skolans stadier har funnits under många år.
Samtidigt sa skolledaren att just vår skola har fått så mycket uppmärksamhet i medierna eftersom det här finns engagerade föräldrar som vågar säga ifrån, medan det enligt skolledaren ser likadant ut på andra skolor där föräldrarna inte hörs på samma sätt.
Handlar det om fokusförflyttning?
Det väcker en viktig fråga: stämmer det verkligen?
Om situationen ser likadan ut på fler skolor är det mycket allvarligt.
Då handlar det inte om ett enskilt problem, utan om en större verklighet där många barn i kommunen går till skolan utan tillräcklig trygghet, arbetsro och studiemiljö.
Om det däremot inte stämmer kan uttalandet snarare uppfattas som ett sätt att tona ned de problem som faktiskt finns. Vill man flytta fokuset från det ansvar som skolan och huvudmannen har?
Därför vore det värdefullt att höra från föräldrar på andra skolor i kommunen.
Känner ni igen bilden av stökiga klassrum, många konflikter och brist på arbetsro?
Eller upplever ni att era barn har en lugn och trygg skolvardag?
Finns det skolor där man har lyckats skapa ordning och studiero? Och vad gör man då annorlunda?
Föräldrar som lyfter oro kring sina barns skolmiljö är inte problemet.
Vill se mer öppenhet
Tvärtom är engagemang från vårdnadshavare en viktig resurs för att förbättra verksamheten.
När röster höjs handlar det oftast om omsorg om barnen.
Därför behövs mer öppenhet och fler röster i debatten, inte färre.
Om problemen är utbredda måste de tas på största allvar.
Om de inte är det behöver vi också få veta det.
Och om föräldrar inte vågar eller orkar lyfta det som inte fungerar – hur ska då ansvariga politiker få en rättvis bild av verkligheten och kunna fatta beslut som leder till förändring?
Barnen förtjänar bättre än att vuxna skyller ifrån sig. Nu vore det välkommet att höra från fler föräldrar: hur ser verkligheten ut på era skolor?
En mamma
