ANNONS

Många kör fortfarande för fort utanför skolor: “Hastigheten spelar roll”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.

– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet. Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande.

Extra viktigt att sänka hastigheten

35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.

– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.

Öka trafiksäkerheten

Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30. 

– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.

Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister. 

– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.

Barn med ryggsäckar
Oskyddade trafikanter på väg till skolan. Foto: Freepik

Undersökningen i siffror

Andel fordon i respektive hastighetsintervall:

0-30 km/h31-35 km/h36-40 km/h41 km/h <
Personbil65%24%7%4%
Taxi57%25%9%9%
Buss67%26%6%1%
Lastbil51%30%12%7%
MC78%13%9%0%
Moped67%24%5%5%
A-traktor78%7%11%4%
Övriga fordon68%19%9%4%
Totalt65%24%7% 4%
Antal totalt observerade fordon: 6 347 (5 570 personbilar, 172 lastbilar, 206 bussar, 120 taxibilar, 42 mopeder, 32 motorcyklar, 27 a-traktorer och 178 i kategorin övrigt.)

Utvecklingen över tid i M Sveriges mätningar

ÅrAndel fortkörare
utanför skolor
201659%
201953%
202249%
202341%
202435%

Undersökningen har gjorts på följande orter: Eskilstuna, Nybro, Torsås, Kalmar, Helsingborg, Malmö, Hässleholm, Sundsvall, Uppsala, Umeå, Växjö, Linköping, Vreta Kloster, Östersund, Falkenberg och Vingåker

Foto: If

+1
3
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS