SVERIGE
Livsmedelspriserna i Sverige steg generellt med endast 0,1 procent under september, vilket fortsätter den trend av förhållandevis låga prisökningar som setts sedan i våras. En ny undersökning från Matpriskollen visar dock att det rör sig om stora svängningar mellan olika produktgrupper och kedjor.
Den stora oron just nu ligger i köttdisken: priset på svenskt nötkött fortsätter att stiga kraftigt.
”Bristen på svenskt nötkött är alarmerande och för att lösa problemen krävs både kort- och långsiktiga åtgärder,” säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen i prisundersökningen för september månad.
Köttfärsen dyrast just nu
På ett år har den genomsnittliga prisökningen på ordinariepriser landat på 3,3 procent. Under september ökade priserna inom kategorier som bär, köttfärs, kaffe, nötkött och glass. Detta balanserades dock av prissänkningar på frukt, färska grönsaker, färskost, fläsk och en del bröd.
Det är framför allt prisökningarna på nötkött och köttfärs som påverkar konsumenternas plånböcker mest:
- På ett år är köttfärs upp i snitt 13 procent och nötfärs 16 procent.
- Importerad nötfärs har ökat med upp till 50 procent på ett år beroende på märke.
- Nötfärs och blandfärs ökade med hela 1,8 procent bara under september månad.
Brist på nötkött
Problemet drivs av en brist på nötkött i hela Europa, och i Sverige förvärras det av svårigheter med lönsamhet, generationsväxling och investeringar i svensk nötköttsproduktion. Mazur menar att konsumenterna måste vänja sig vid högre priser:
”Vi konsumenter kommer behöva vänja oss vid högre priser om vi ska ha några som vill jobba med att säkerställa tillgång på svenskt kött i både goda tider och i krisberedskap”, säger Ulf Mazur.
Frukt och grönt pressar ner totalen
Många prisnedgångar under månaden återfanns i frukt- och gröntavdelningen. Satsumas, clementiner, päron och äpplen sänktes med minst 5 procent. Även gurka, paprika, pumpa, blomkål och rotfrukter blev billigare under månaden, vilket är naturligt då vi går in och ut ur säsonger.
För kaffe var det snabbkaffe och kaffekapslar som ökade mest, med 4 respektive 5 procent.
Kedjorna under luppen inför momssänkning
Priskonkurrensen mellan de stora kedjorna fortsätter att vara hård, särskilt med politiskt fokus inför regeringens planerade momssänkning på livsmedel den 1 april 2026. Finansministern har aviserat att sänkningen ska komma konsumenterna till del, inte stanna hos handlarna.
Matpriskollens analys visar att kedjornas agerande skiljer sig åt. Under september ökade exempelvis Willys priserna med 0,6 procent, jämfört med endast 0,1 procent på ICA Maxi.
”Med en ökning på +0,6% på Willys i september och bara +0,1% på ICA Maxi, så blir det spännande att följa hur man agerar framåt. Detta indikerar dock att det finns ett tryck upp på priserna som är större än det redovisade 0,1 procent,” förklarar Ulf Mazur.
Tips till dig som konsument
Matpriskollen uppmanar konsumenterna att bli multilojala och handla i flera butiker för att sätta press på kedjorna. De rekommenderar också att planera matinköpen utifrån butikernas extrapriserbjudanden, där snittrabatten ligger på cirka 25 procent. Ett tips är att prova Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen.
Att inte handla hungrig, att handla efter säsong och att undvika matsvinn är andra enkla sätt att minska hushållskostnaderna. Att sänka temperaturen i kylskåpet till 4 grader gör att maten håller dubbelt så länge.
LÄS MER: Matpriskollens prisundersökning för september

Redaktör, annonsering, webb- & ekonomiansvarig. Kontakta mig gärna om du är intresserad av att annonsera på ON!