SVERIGE
Oseriösa aktörer som fuskar med kör- och vilotider ska mötas av betydligt hårdare konsekvenser.
Regeringen har nu lagt fram en ny proposition som ska ge polisen vassare verktyg att bekämpa manipulation av färdskrivare – med fängelse på straffskalan.
Fusk med färdskrivare är ett utbrett problem som inte bara hotar trafiksäkerheten utan också snedvrider konkurrensen inom transportbranschen. Genom att manipulera tekniken kan förare köra längre pass än vad lagen tillåter, vilket sätter press på de åkerier som faktiskt följer reglerna.
Nu vill regeringen sätta ner foten med en helt ny lag.
Fängelse för manipulation
I det nya lagförslaget skärps straffen för den som manipulerar en färdskrivare. Straffskalan sträcker sig från böter upp till fängelse i högst ett år. Det är inte bara själva användandet av manipulerad utrustning som blir straffbart; även de som tillverkar, säljer eller befattar sig med utrustning som är till för att fuska omfattas av den nya lagen.
– Tyvärr ser vi hur oseriösa företag slår ut hederliga aktörer när man sätter reglerna om kör- och vilotider ur spel. Den nya lagen gör det möjligt för polisen att slå hårt mot den allvarliga brottslighet som det här faktiskt utgör, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Utökade befogenheter för polisen
Lagen, som föreslås ska träda i kraft den 1 juli i år, innebär också en stärkt verktygslåda för polisen och bilinspektörer längs vägarna. De får nu utökade möjligheter att ingripa vid misstanke om att ett fordons färdskrivare har manipulerats eller hanterats grovt felaktigt för att kringgå reglerna om raster och körtider.
Målet är tydligt: säkrare vägar genom piggare förare och en sundare marknad där ärlighet lönar sig.
– Med den här lagen på plats får vi säkrare vägar och en rättvisare transportbransch, konstaterar Andreas Carlson (KD).
LÄS MER: Artiklar om regeringen
