OSKARSHAMN
”Chefläkare Elmar Keppel vid Oskarshamns sjukhus har gjort en anmälan enligt lex Maria efter att en patient avlidit”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”En patient i 80-årsåldern, som led av en kronisk blodsjukdom, gick under en sexårsperiod ned mycket i vikt. En känd och allvarlig biverkan av den beskrivna behandlingen är illamående och viktnedgång. Trots upprepade kontakter noterades endast viktnedgången och adekvata åtgärder sattes aldrig in. Patientens avled senare. Handläggningen har utsatt patienten för en allvarlig vårdskada och sannolikt bidragit till patientens död”, skriver regionen.
Läs mer om fler lex Maria-anmälningar här
What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
1
+1
2
+1
3
+1
31
+1
0
