Misstag på Oskarshamns sjukhus – patient dog

Bild på en sjukhusentré i Oskarshamn.
Oskarshamns sjukhus. Arkivfoto: Peter A Rosén

ANNONS

OSKARSHAMN

”Chefläkare Elmar Keppel vid Oskarshamns sjukhus har gjort en anmälan enligt lex Maria efter att en patient avlidit”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”En patient i 80-årsåldern, som led av en kronisk blodsjukdom, gick under en sexårsperiod ned mycket i vikt. En känd och allvarlig biverkan av den beskrivna behandlingen är illamående och viktnedgång. Trots upprepade kontakter noterades endast viktnedgången och adekvata åtgärder sattes aldrig in. Patientens avled senare. Handläggningen har utsatt patienten för en allvarlig vårdskada och sannolikt bidragit till patientens död”, skriver regionen.

Läs mer om fler lex Maria-anmälningar här

+1
0
+1
0
+1
1
+1
2
+1
3
+1
31
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev varje lördag! Fullmatat med veckans mest lästa och engagerande artiklar, tips på evenemang mm.*

*Nyhetsbrevet är självklart GRATIS!

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS