Misterhult belyser Kalmar län när Visit Sweden marknadsför Sverige internationellt

Misterhult belyser Kalmar län när Visit Sweden marknadsför Sverige internationellt

2021-11-30 Av av Annicka Gunnarsson

SVERIGE/MISTERHULT

Misterhults i norra delen av Oskarshamns kommun får internationellt fokus när Visit Sweden idag, den 30 november, lanserar sin största internationella marknadsföringskampanj på länge. Taklampan Misterhult i bambu är mer än en IKEA-produkt. Det är också en skärgård med över 2000 öar som nås via hamnen i Klintemåla.

Genom att visa originalen – platserna – bakom några sedan länge världskända IKEA-produkter, vill Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden skapa nyfikenhet för Sverige som besöksmål: Nu lanserar Visit Sweden sin största, internationella marknadsföringskampanj på länge.

– Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de för många i världen kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Lyfter fram 21 regioner

Visit Swedens imagemarknadsföring för Sverige som resmål vill få människor i världen att längta efter att resa till just Sverige när det är möjligt.

Kampanjen lyfter fram resmål i Sveriges alla 21 regioner där sjön Bolmen i Småland, som namngett en toalettborste, har en huvudroll för att kampanjen ska sticka ut i bruset av vackra solnedgångar, glittrande vatten och dramatisk kust, som annars är vanliga i resmålsmarknadsföring.

Bolmen är egentligen en sjö mellan småländska Gislaveds, Hylte, Ljungby och Värnamo kommuner, där man blev överförtjusta när Visit Sweden avslöjade att Bolmen är en del av den internationella marknadsföringskampanjen och såväl landshövdingen som lokala politiker har firat under dagen.

Når över 20 miljoner

Kampanjen väntas nå ut till över 20 miljoner personer via betald marknadsföring och långt många fler genom media och press i främst Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark men även i Sverige – till att börja med.

– Som liten nation med begränsad budget måste vi våga sticka ut. Genom kampanjen vill vi både visa upp hela Sverige och hoppas skapa en internationell snackis genom de egendomliga produktnamnen, som egentligen är fantastiska platser att besöka, där toalettborsten Bolmen som i original är en vacker sjö och besöksmål får stå i centrum för att väcka nyfikenheten kring ett resmål och ett land, säger Nils Persson som är Chief Marketing Officer hos Visit Sweden och ansvarig för den nya kampanjen.

Taklampan Misterhult belyser länet

Region Kalmar län, som är Sveriges fjärde största besöksregion lyfts fram med hjälp av IKEAs taklampa Misterhult.

”Taklampan Misterhult är gjord av bambu, en växt du knappast kommer att hitta på någon av de 2000 öarna i Misterhults skärgård. Även om det finns gott om andra sällsynta växter och fåglar att upptäcka här”, skriver Visit Sweden för att lyfta fram länet där även Kalmar Slott och Öland nämns som besöksmål.

FAKTA / DE 21 PLATSER SOM LYFTS FRAM I VISIT SWEDENS KAMPANJ

  • Bolmen i Region Kronoberg (toalettborste)
  • Järvfjället i Region Västerbotten (gaming-stol)
  • Ektorp i Region Stockholm (soffa)
  • Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp)
  • Stubbarp i Region Skåne (skåpsben)
  • Kallax i Region Norrbotten (förvaringshylla)
  • Höljes i Region Värmland (pendellampa)
  • Hemsjö i Region Blekinge (blockljus)
  • Toftan i Region Dalarna (avfallshink)
  • Mästerby i Region Gotland (köksstege)
  • Voxnan i Region Gävleborg (duschhylla)
  • Himleån i Region Halland (handduk)
  • Laxviken i Region Jämtland Härjedalen (skåpslucka)
  • Ingatorp i Region Jönköpings län (utdragbart bord)
  • Misterhult i Region Kalmar län (taklampa)
  • Vrena i Region Sörmland (bänkskiva)
  • Björksta i Region Uppsala (bild med ram)
  • Norberg i Region Västmanland (klaffbord)
  • Askersund i Region Örebro län (skåpslucka)
  • Rimforsa i Region Östergötland (arbetsbord)
  • Bodviken i Region Västernorrland (tvättställ)

Foto: IKEA

Dela gärna artikeln: